De lange inleiding kunt u HIER teruglezen. Onze vragen:
1a. Ten aanzien van uw schrijven over ‘Vroegsignalering van schulden’ in de recente raadsinformatiebrief (RIB) missen we gegevens. In de RIB van 14 december 2021 noemt u 541 meldingen waarvan het merendeel een geanonimiseerd kaartje in de bus kreeg, waarna slechts 11 huishoudens tot actie over gingen. Een bedroevend laag aantal, naar onze mening. In de recente RIB is sprake van 382 meldingen maar missen we het aantal huishoudens dat tot actie overging. Kan het college ons dit cijfer laten toekomen en dit cijfer in het vervolg standaard in de RIB’s over armoedebeleid opnemen, samen met het aantal meldingen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Er hebben zich de afgelopen periode GEEN personen gemeld met het kaartje van Vroegsignalering bij het Sociaal Wijkteam. De volgende keer wordt dit cijfer meegenomen in de RIB.
1b. In de RIB van december 2021 lezen we over een geanonimiseerd kaartje dat huishoudens na een enkelvoudig signaal in de bus krijgen. GroenLinks vindt slechts ‘een kaartje in de bus’ volstrekt onvoldoende. Graag zien we bij één melding dezelfde actie als bij een zgn. match (meervoudige melding), m.a.w. direct persoonlijk contact opnemen met het betreffende huishouden. Is het college bereid om deze wens uit te voeren? Zo nee, waarom niet? Ons doel is meer inwoners in een vroeg stadium actie te laten ondernemen (met name hulp vragen) zodat de problemen niet verder uit de hand lopen. Ook willen we hiermee het aantal recidive terugbrengen.
Antwoord: Niet altijd wordt het op prijs gesteld als instanties mensen proactief benaderen. Daarbij is de aangeboden hulp vrijblijvend; mensen moeten zelf actie ondernemen als ze geholpen willen worden. Wel wordt er steeds meer aandacht besteed aan het vermelden dat men laagdrempelig hulp kan vragen. Dat gebeurt in de (sociale) media-uitingen, via sociale wijkteams, via 't Waekblaad, etc.
1c. Wat de recidive betreft, schreef het college in de RIB van december 2021 dat u zou onderzoeken hoe effectief te acteren bij recidivesignalen. In de recente RIB komt u hier niet meer op terug terwijl het aantal recidive 52 is op 382 meldingen. Heeft dit beloofde onderzoek plaatsgevonden? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke acties zijn daar uit voortgekomen en wat zijn de (beoogde) resultaten?
Antwoord: Het is en blijft onderwerp van gesprek tijdens onze maandelijkse bespreking. Wij zullen hier nog nadrukkelijk op inzetten.
2. We zien dat circa 100 gemeenten (waaronder 12 Limburgse gemeenten) een rekentool aanbieden om huishoudens snel en eenvoudig een indicatie te geven of ze recht hebben op bepaalde regelingen, zie www.berekenuwrechtplus.nl. Volgens onze informatie kost deelname aan deze website jaarlijks €5700 excl. btw. Is het college bereid om deelname aan deze rekentool te overwegen? Zo nee, waarom niet? Deze rekentool kan als voorloper op – én hulpmiddel voor – de sociale boekhouder dienen, mocht die worden aangesteld.
Antwoord: De gemeente Echt-Susteren onderzoekt de mogelijkheden om te gaan werken met de Voorzieningenwijzer. Hierbij worden de mogelijkheden van "berekenuwrechtplus" uitdrukkelijk meegenomen.
3. Ten aanzien van energiearmoede stelden we reeds tweemaal eerder schriftelijke vragen [eerste] [tweede]. Hoe staat het met de bestemming(en) van de SPUK-uitkering energiearmoede, zijnde €298.640,00? Kan het college ons de stand van zaken doorgeven? Zo nee, waarom niet? Zie ook vraag 5.
Antwoord: Het college heeft op 30 augustus ingestemd met de implementatie van de Groene Bon. Dit is een aanbod van WeMaron, die ook het ICT-werk van de lokale cadeaubon van Het Smalste Stukje Nederland heeft vormgegeven. Hun sociale betrokkenheid, ervaring binnen de gemeente Echt-Susteren en de aantrekkelijke offerte gaven WeMaron de voorkeur. Wat we concreet vragen, is het inrichten van een website waarop onze inwoners laagdrempelig en eenvoudig de energiebesparende maatregelen kunnen kiezen en aanschaffen.
In grote lijnen bestaat het aanbod uit drie verschillende onderdelen, te weten:
- Kleine energiebesparende maatregelen (o.a. LED-lamp, tochtstrip, zowel online als bij lokale bouwmarkt),
- Advies van een energiecoach bij de inwoners thuis (waarschijnlijk via Echt-Susteren Energie Coöperatie) en
- Witgoedregeling.
Een combinatie is eveneens mogelijk.
4. We lezen dat het Rijk de gelden voor het Nationaal Isolatie Programma (NIP) naar voren haalt en deze NIP-gelden al in 2022 zal uitkeren of al heeft uitgekeerd aan gemeenten. Klopt het dat deze uitkering €139.758 betreft voor de gemeente Echt-Susteren? Zo nee, wat is het juiste bedrag en aan welke bestemming(en) geeft het college dit geld uit? Zie ook vraag 5.
Antwoord: In totaal heeft de gemeenten Echt-Susteren € 736.286 ontvangen op basis van de verdeling van het aantal huishoudens in energiearmoede conform het onderzoek van TNO.
Dit bedrag is onder andere opgebouwd uit de SPUK-uitkering voor energiebesparende maatregelen. Hier zit ook een deel NIP (Nationaal Isolatie Programma)-gelden bij. Dit is beschikbaar gesteld voor de lokale isolatieaanpak in 2022 en ligt voor een groot deel in het verlangde van de activiteiten gericht op de aanpak van energiearmoede. Het programma richt zich namelijk ook op isoleren van woningen met label E, F en G. Gelet op de doelgroep ligt het voor de hand om ook deze gelden toe te voegen aan de aanpak van energiearmoede.
Het totale bedrag is opgebouwd uit € 298.264 (Middelen aanpak energiearmoede SPUK) en dit is in juli nog eens verdubbeld, dus nog eens € 298.264 erbij. Plus de NIP-gelden van € 139.758. Maakt een totaal van € 736.286 dat kaderstellend is voor de uitvoering van het project de Groene Bon.
5. Als het college kiest voor een waardebon of tegoedbon rijst bij ons de vraag hoe u ervoor zorgt dat zo’n bon bij de huishoudens terecht komt die juist maatregelen moeten nemen. M.a.w. hoe voldoet het college aan de opdracht van het Rijk dat deze gelden gericht moeten worden ingezet om de huishoudens die te maken hebben met energiearmoede op korte termijn te ondersteunen bij het nemen van maatregelen om de energierekening te verlagen? Dit kunnen juist huishoudens betreffen die niet handig zijn bij het aanvragen/besteden van zo’n bon.
Antwoord: De inwoners die de energietoeslag hebben ontvangen, gelden als de doelgroep voor de Groene Bon. Zij worden gericht aangeschreven.