GROENE BUFFER LANGS N297

Vraag 1: Is het college bereid om een fors bredere groene buffer langs de N297 aan te leggen, Nr. 13 op de projectenkaart LPS? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Afhankelijk van de beschikbare middelen en ruimte wordt bij de uitwerking van dit project bekeken welke mogelijkheden er zijn om hier een robuuste inpassing te realiseren al dan niet gecombineerd met de aanleg van een grondwal.

 

GELUIDSSCHERM LANGS N297

Vraag 2a: Is het college bereid om de provincie met klem te vragen naar een transparant geluidsscherm langs het hoger gelegen deel van de N297, eventueel doorgetrokken tot aan de Nusterweg? Zo nee, waarom niet? Nieuwstadt zou volgens een belofte - gedaan  tijdens Operatie Bottleneck - geen geluidsoverlast ondervinden van de N297 maar dit is helaas wel het geval.

Antwoord: Wij zijn altijd bereid om in overleg te gaan met partijen over de aanleg van geluidswerende voorzieningen langs de N297. Concrete plannen en/of een ontwerp zijn er nog niet.

 

Vraag 2b: Volgens de brief van DGS heeft de provincie reeds een transparant geluidsscherm aan Nedcar toegezegd om tot een compromis met DGS te komen. Kan het college dit bevestigen?

Antwoord: De Provincie heeft aangegeven dat zij geen toezeggingen heeft gedaan over de realisatie van een transparant geluidscherm.

 

VOETGANGERSBRUG OVER N297

Vraag 3a: We lezen dat VDL reeds een voetgangersbrug over de N297 heeft toegezegd aan DGS als onderdeel van een compromis, mocht die alsnog worden gesloten. Kan het college de toezegging van VDL bevestigen? Deze brug verbindt de doodlopende Limbrichterweg met het Limbrichterbos zoals dat vroeger was, tot aan de aanleg van de N297. Het zal een aantrekkelijke wandelroute voor de inwoners van Nieuwstadt herstellen.

Antwoord: De voetgangersbrug over de N297 is ook een wens van de gemeente. Het is ons niet bekend of realisatie is gegarandeerd bij de overeenstemming die VDL Nedcar en stichting De Groene Sporenwolf met elkaar hebben bereikt.

 

Vraag 3b: Indien er geen compromis wordt bereikt tussen de provincie en DGS pleit GroenLinks ervoor dat het college - samen met het college van Sittard-Geleen - bij VDL en de provincie aanklopt voor de realisatie van een voetgangersbrug op kosten van VDL en de provincie. Kan het college toezeggen een uiterste inspanning te verrichten voor een voetgangersbrug als er geen compromis komt, door dit met klem te vragen aan VDL en de provincie? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Zie het antwoord op vraag 3a.

 

NATUURCOMPENSATIE NIET BIJ SUSTEREN MAAR RONDOM NIEUWSTADT

Vraag 4: Is het college bereid om de provincie met klem te vragen alsnog de natuurcompensatie bij Susteren te heroverwegen, Nr. 5 op de projectenkaart LPS? Zo nee, waarom niet? In eerdere schriftelijke vragen drongen wij al aan om die natuurcompensatie ten westen en zuiden van Nieuwstadt te laten landen. Het blijft uiterst vreemd dat aan de rand van Nieuwstadt mogelijk een GOK-yard wordt aangelegd met zelfs een parkeerdek én aan de zuidkant de N297 voor lawaai zorgt… maar dat natuurcompensatie bij Susteren landt. Dat overheden onderscheid maken tussen natuurcompensatie en leefbaarheidsmaatregelen vinden we ook vreemd: natuurcompensatie laten landen tussen het Nedcar -terrein en Nieuwstadt én tussen de N297 en Nieuwstadt draagt ons inziens óók bij aan de leefbaarheid.

Antwoord: De natuurcompensatie (nr. 5 projectenkaart) bestaat deels uit wettelijke natuurcompensatie 'Verbreding A2' en deels uit wettelijke natuurcompensatie 'Gebiedsontwikkeling VDL Nedcar'. Hierover zijn in een eerder stadium met diverse stakeholders afspraken gemaakt. Heroverweging van deze afspraken is vooralsnog niet aan de orde.

 

VOETPAD LANGS HAVERTERWG TOT ISENBRUCH

Vraag 5a: Op de projectenkaart LPS staat Nr. 12 als ‘recreatieve routestructuur’: het betreft een voetpad langs de Haverterweg. Wordt het voetpad uitgevoerd over de gehele lengte van de Haverterweg, dus van de Vloedgraaf tot aan de K1 bij Isenbruch? Zodoende ontstaat een veilige recreatieve wandelroute naar de Westzipfel, IJzerenbos en de bossen van de Selfkant (Hohbruch en Im Eiländchen).

Antwoord: Bij de nadere uitwerking van dit project zal bekeken worden welke mogelijkheden er zijn voor realisatie van een voetpad langs de Haverterweg. Dit zal mede afhankelijk zijn van de beschikbare middelen en ruimte.

 

Vraag 5b: Onze wens is om dit voetpad langs de Haverterweg tot aan de K1 te laten lopen. Is het college bereid in overleg te treden met de Gemeinde Selfkant om ter hoogte van de Haverterweg en Isenbruch een veilige oversteek voor voetgangers en fietsers te realiseren? Zo nee, waarom niet? Er wordt hard gereden over de K1 terwijl kinderen uit Isenbruch en andere dorpen van de Selfkant naar de basisschool in Nieuwstadt gaan en de K1 dagelijks moeten oversteken.

Antwoord: Dit wordt meegenomen bij de uitwerking van project nr. 12 van de projectenkaart Swentibold. Indien daarvoor overleg en/of afstemming met de gemeinde Selfkant nodig is, zullen wij dit zeker doen.

 

Vraag 5c: We zijn het met DGS eens dat de huidige bomen langs de Haverterweg moeten blijven staan bij de realisatie van het voetpad. Kan het college dit garanderen?

Antwoord: Zie de antwoorden op de vragen 5a en 5b.

 

TOEPASSING WET VOORKEURSRECHT GEMEENTEN

Vraag 6: Is het college bereid de Wet Voorkeursrecht Gemeenten (Wvg) toe te passen op alle agrarische gronden rondom Nieuwstadt? Zo nee, waarom niet? Mocht akkergrond door agrariërs worden verkocht, dan krijgt de gemeente met toepassing van de Wvg als eerste de kans om deze gronden te kopen om zo meer natuur rondom Nieuwstadt te kunnen realiseren.

Antwoord: De wet voorkeursrecht gemeente wordt in specifieke gevallen toegepast. Vooralsnog is er geen voornemen om dit voor de agrarische gronden rondom Nieuwstadt toe te passen.