Het college maakte gebruik van de mogelijkheid om de termijn van beantwoording eenmaal met 4 weken te verlengen. In de tussentijd kwam het college met een RIB (raadsinformatiebrief) over allerlei 'groene projecten' in onze gemeente met daarbij veel informatie over ontwikkelingen rondom Nieuwstadt. Naar deze RIB verwijst het college regelmatig bij de beantwoording van onze vragen van eind januari.
Enkele dagen vóór onderstaande beantwoording kwam dagblad De Limburger met het artikel Provincie heeft amper zicht op herplant natuur. Gezien de relevantie plaatsen we dit krantenartikel als bijlage onderaan dit artikel.
En dan de beantwoording:
Vraag 1: Naar aanleiding van de uitbreidingsplannen VDL Nedcar en de verbreding van de A2 is wettelijke en bovenwettelijke natuurcompensatie bepaald en afgesproken.
We vragen het college het volgende overzicht te overhandigen:
- Hoeveel hectare natuurcompensatie moet wettelijk worden uitgevoerd: In totaal moet voor zowel de verbreding A2 als de gebiedsontwikkeling VDL Nedcar 10ha (3,69ha en 6,31ha) wettelijke natuurcompensatie gerealiseerd worden.
- Hoeveel hectare natuurcompensatie moet volgens afspraken en onderhandelingen bovenwettelijk worden uitgevoerd: Er zijn geen afspraken gemaakt over de hoeveelheid hectares bovenwettelijke (natuur)compensatie. De bovenwettelijke (natuur)compensatie heeft de gemeente zelf opgepakt. Een aantal projecten van de projectenkaart Swentibold is door de gemeente gerealiseerd. Het gaat hierbij om de noordelijke afronding Nieuwstadt, voetpad Haverterweg en een recreatieve route in het buitengebied van Nieuwstadt. Daarnaast is een groot aantal projecten in voorbereiding. Hierover bent u recentelijk via de raadsinformatiebrief 'Projectenlijst groen, natuur en landschap 2025' geïnformeerd.
- Hoeveel hectare natuurcompensatie is al uitgevoerd en op welke kadastraal bekende percelen: Er is reeds 4,63 ha (3,69 ha A2 en 0,94 ha VDL) wettelijke natuurcompensatie gerealiseerd aan de Heerenstraat, Krekelzankweg, Amelbergaweg en Altaarweideweg.
- Hoeveel hectare natuurcompensatie moet nog worden uitgevoerd en welke kadastraal bekende percelen zijn daarvoor aangewezen of is men nog zoekende: Er moet nog 5,37 ha wettelijke natuurcompensatie gerealiseerd worden. Over de locaties voor deze compensatie zijn wij in overleg met de Provincie Limburg.
Vraag 2: VDL Nedcar heeft met De Groene Sporenwolf een overeenkomst gesloten waaruit verplichtingen voortkomen ten aanzien van natuurcompensatie. Stichting GOVDLN is daarna opgericht om tot uitvoering te komen. In april 2024 bevestigde u dat deze natuurcompensatie aanvullend is bovenop andere wettelijke en bovenwettelijke natuurcompensatie. We vragen het college het volgende overzicht te overhandigen:
- Hoeveel hectare natuurcompensatie omvat de uitvoering waarvoor GOVDLN aan de lat staat?
- Hoeveel hectare natuurcompensatie is al uitgevoerd en op welke kadastraal bekende percelen;
- Hoeveel hectare natuurcompensatie moet nog worden uitgevoerd en welke kadastraal bekende percelen zijn daarvoor aangewezen of is men nog zoekende.
In de oprichtingsacte van Stichting Groenfonds Omgeving VDL Nedcar (GOVDLN) is het volgende opgenomen:
voor de gemeente Echt-Susteren drie voorrangsprojecten zijn vastgesteld waarvoor maximaal één miljoen euro beschikbaar is. Deze projecten zijn:
- uitbreiding 'Ambitiebos' nabij Aan de Linde met circa 3 tot 4 hectare tot aan de rand van de woonkern van Nieuwstadt;
- het sluiten van de groenstrook tussen Nieuwstadt-Randweg N276 met de aanplant van circa 1 tot 2 hectare groen;
- de aanleg van de groenstrook aan de zuidkant van Nieuwstadt langs de N297 ter grootte van circa 4 hectare.
Over de voortgang bent u recentelijk via de raadsinformatiebrief 'Projectenlijst groen, natuur en landschap 2025' geïnformeerd.
Vraag 3: In de binnenkort vast te stellen Omgevingsvisie van de gemeente Sittard-Geleen staat over de Yard-E de volgende passage:
We werken samen aan een nieuwe toekomst voor het voormalige automotivecluster.
Na het stoppen van de activiteiten bij VDL Nedcar blijft mogelijk ruimte over op het automotivecluster die niet ingezet wordt voor de automotivesector. Daaruit zal vraag ontstaan naar andere of alternatieve bedrijfsmatige invulling van het terrein, die mogelijk buiten de kaders van het Provinciaal Inpassingsplan valt. Als dat zo is, verbinden we randvoorwaarden aan de invulling. Bijvoorbeeld over de meerwaarde voor de economische sector, de bijdrage aan de transitieopgaven of een andere positieve bijdrage aan de regio en Sittard-Geleen als circulaire productiestad.
Ons college gaf eerder aan om bij de Provincie en VDL Nedcar te pleiten voor een groene invulling van de Yard-E die dicht tegen de kern Nieuwstadt ligt. Een groene invulling is minimaal landbouw maar onze voorkeur heeft nadrukkelijk nieuwe natuur. Een combinatie van landbouw en natuur kan ook een werkbare uitkomst zijn.
Vraag 3a: Heeft ons college inmiddels bij de Provincie en VDL Nedcar gepleit voor een groene invulling van de Yard-E, zoals beloofd? Zo nee, waarom niet? Ja, wij hebben dit zowel ambtelijk als bestuurlijk in de overleggen met de Provincie Limburg, VDL Nedcar en de gemeente Sittard-Geleen ingebracht.
Vraag 3b: Heeft het college ook al bij Sittard-Geleen in een bestuurlijk overleg aangegeven graag een groene invulling van de Yard-E te zien? Zo nee, waarom niet? Zie het antwoord op vraag 3a.
Naar aanleiding van bovenstaande schuingedrukte passage uit de Ontwerp Omgevingsvisie schreven zes samenwerkende natuur- en milieuorganisaties een zienswijze met de duidelijke oproep om de Yard-E een groene bestemming te geven. In de Nota van Antwoord op de zienswijzen reageert B&W van Sittard-Geleen: Voor het gebied Yard-E zal eerst gekeken worden naar een nieuwe economische invulling.
Vraag 3c: De reactie van Sittard-Geleen staat haaks op onze gezamenlijke wens. Is het college bereid om de procedure rondom de Omgevingsvisie Sittard-Geleen nauwgezet te volgen en van de inspreekmogelijkheid op 13 maart 2025 bij aanvang van de Raadsronde over de Omgevingsvisie en (indien nodig) van de bezwaar- cq beroepmogelijkheden gebruik te maken ten behoeve van een groene invulling van de Yard-E? En/of om op zeer korte termijn in een duidelijke brief aan de gemeenteraad van Sittard-Geleen aan te dringen op wijziging van de ontwerp Omgevingsvisie voor het gebied van de voormalige Yard-E naar een groene bestemming. Zo nee, waarom niet? Alle ontwikkeling rondom Yard-E houden wij nauwgezet in de gaten. Het college heeft geen gebruik gemaakt van de inspreekmogelijkheid en de bezwaar- en beroepsmogelijkheid. Het college is en blijft zowel ambtelijk als bestuurlijk in gesprek met niet alleen de gemeente Sittard-Geleen maar ook met de Provincie Limburg en VDL Nedcar over de (toekomstige) ontwikkeling van Yard-E.
Vraag 4: Op het IPS komen de grote bedrijfshallen steeds dichter tegen de kern Nieuwstadt te liggen. Al meerdere keren vroegen we naar de geplande groenstrook tussen het IPS en de N276. De laatste keer zegde u toe hierover in gesprek te gaan met de Provincie. Heeft dit gesprek inmiddels plaatsgevonden? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke termijn wordt de groenstrook aangelegd? Ja, hierover zijn in het verleden afspraken gemaakt met de Provincie Limburg. Wij zijn in overleg met de Provincie Limburg over invulling hiervan en de termijn van uitvoering.
Vraag 5: Volgens uw beantwoording in april vorig jaar zou medio 2024 het leefbaarheidsfonds (€300.000 voor Nieuwstadt) worden opgericht. Is dit inmiddels gebeurd? Zo nee, waarom niet? Ja, besluitvorming over het oprichten van het leefbaarheidsfonds heeft plaatsgevonden. De uitvoering hiervan wordt nader uitgewerkt, waarbij het streven is om in 2025 te starten met de uitvoering hiervan.