Half april ontvingen we uw reactie op onze vragen over o.a. compensatie rondom Nieuwstadt t.g.v. de uitbreidingsplannen van VDL Nedcar. Toen hingen de uitbreidingsplannen nog boven de markt. Echter, recent gaf VDL Nedcar aan niet meer te  verwachten grote opdrachtgevers binnen te halen. Daarmee is volgens de provincie ook de geplande uitbreiding van het wegennet rond de fabriek niet meer nodig. Hieronder viel ook het verleggen van de N276 buitenom de Yard-E en dus dichter tegen Nieuwstadt aan. Voor de kern Nieuwstadt betekent dit - tijdelijk? - goed nieuws.

We schrijven bewust ‘tijdelijk’ met een vraagteken want we maken ons grote zorgen over de mogelijke toekomstige ontwikkelingen op de Yard-E. We stellen enkele vragen.

Vraag 1: De Yard-E ligt volledig in de gemeente Sittard-Geleen. De gronden zijn volledig in bezit van VDL Vastgoed B.V. Dit maakt het voor ons ingewikkeld om bij uw college hierover vragen te stellen; toch doen we dat. 

Is het college nog steeds van mening dat – nu de situatie is veranderd – een grenscorrectie niet aan de orde is? Nu het verleggen van de N276 van de baan is, zou de huidige N276 weer de logische gemeentegrens kunnen vormen zoals het ooit was. Hierdoor komen de Yard-gronden weer in de gemeente Echt-Susteren te liggen. Daardoor hebben wij meer te zeggen over mogelijke toekomstige bouwactiviteiten of het toekennen van een andere bestemming: natuur. We willen nadrukkelijk de ellende voor Nieuwstadt voorkomen die Baakhoven ondervond door de megaloods op Holtum-Noord waarbij de A2 de gemeentegrens vormt en hierdoor onze gemeente weinig tot niets in te brengen had.

Antwoord: Ja, wij zijn nog steeds van mening dat een grenscorrectie niet aan de orde is.

 

Vraag 2: De Yard-gronden zijn ooit door de provincie verkocht aan VDL. Uit onderzoek t.a.v. dit gebied blijkt door de provincie geen terugkoopregeling te zijn bedongen voor het geval de uitbreidingsplannen van VDL Nedcar niet door zouden gaan. Met andere woorden: de provincie kan van VDL niet eisen om de Yard-gronden terug te verkopen aan de provincie als de uitbreidingsplannen niet door zouden gaan. VDL heeft dus geen verplichting om de gronden terug te verkopen aan de provincie MAAR dit wil volgens ons niet zeggen dat die mogelijkheid er niet zou zijn: op vrijwillige basis kan het wel.

2a. Klopt het dat de provincie geen terugkoopregeling heeft bedongen?

Antwoord: Navraag bij de Provincie heeft uitgewezen dat er in de overeenkomst tussen VDL Nedcar en de Provincie geen terugkoopregeling voor de gronden van de yard is opgenomen.

 

2b. Zo ja, is het college bereid om zowel bij VDL als bij de provincie aan te dringen op ‘terugverkoop’ aan de provincie? Zo nee, waarom niet? VDL heeft de gronden niet meer nodig en kan er weer geld van maken. De provincie wordt weer eigenaar en kan er natuurontwikkeling op plegen. Hierdoor zou er een definitieve, brede groene buffer tussen Nieuwstadt en VDL Nedcar ontstaan.

Antwoord: Een terugkoop van de yard door de Provincie zal afhankelijk zijn van de toekomstplannen van VDL Nedcar. Op korte termijn gaan wij hierover in overleg met de Provincie en VDL Nedcar. Wij zullen een eventuele groene invulling van de yard hierbij inbrengen.

 

Al 20 jaar lang hangt ontwikkeling van de yard als een zwaard van Damocles boven Nieuwstadt. Het yardspoor is destijds gelukkig niet doorgegaan en nu hebben we de kans om definitief een einde te maken aan oprukkende industriële activiteiten tot tegen Nieuwstadt aan. Laten we alle mogelijkheden serieus en grondig onderzoeken én aangrijpen om bijvoorbeeld megaloodsen op de yard te voorkomen! Natuurontwikkeling op de yard-gronden zal iedereen omarmen. Uw college kan de held van dit verhaal worden door zich hiervoor tot het uiterste in te spannen.

 

Vraag 3: De bedrijfsbestemming op de Yard-E is als volgt: de gronden met de bestemming 'Yard' zijn bestemd voor de stalling en het transport van motorvoertuigen gereed voor de verkoop. Hier mogen binnen het bouwvlak gebouwen worden gebouwd tot een bouwhoogte van 15 meter.

3a. Klopt deze omschrijving? Zo nee, dan graag uw versie.

Antwoord: De gronden zijn bestemd voor bedrijven in de automotive industrie alsmede toeleverende en ondersteunende bedrijven voor de automotive industrie, met dien verstande dat op de yard geen productieactiviteiten voor het vervaardigen van motorvoertuigen zijn toegestaan. Aan de productieactiviteiten verbonden activiteiten, waaronder opslag van grondstoffen en materialen, stalling en transport van geproduceerde motorvoertuigen en logistieke activiteiten en ondersteunende activiteiten, waaronder kantooractiviteiten en administratieve activiteiten, worden niet als productieactiviteiten voor het vervaardigen van motorvoertuigen aangemerkt en kunnen dus ook op de yard worden uitgevoerd, mits gerelateerd aan automotive.

 

3b. Indien deze bestemming klopt: hoe gemakkelijk kan het bevoegd gezag de bestemming (en de bouwhoogte) wijzigen waardoor er bijvoorbeeld ook een gigantisch distributiecentrum gebouwd zou kunnen worden, tot tegen Nieuwstadt/Geleenbeek/Landschapspark Susteren aan? Hoe ziet die procedure eruit? Wat zou ons college kunnen ondernemen om dit dan tegen te houden?

Op basis van de huidige inpassingsplan mag er nu een gebouw van 15 meter komen (weliswaar specifiek voor automotive). Mocht er een ander gebouw van die hoogte komen voor een andere functie, dan is met name die andere functie relevant. Een distributiecentrum (dat niet gerelateerd is aan automotive) zou er niet kunnen komen.

Als het bevoegd gezag, zijnde de gemeente Sittard-Geleen, dit toch zou willen, dan dienen zij:

  1. ofwel een omgevingsvergunningprocedure op te starten voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) (meest waarschijnlijke variant als je van functie wilt wijzigen in deze situatie, immers de bestemming is al bedrijventerrein.)
  2. ofwel een wijziging van het omgevingsplan (OP) door te voeren.

Afstemming andere betrokken overheden met belangen in het gebied:

voorafgaand aan beide procedures komt Sittard-Geleen dan zowel de provincie als onze gemeente tegen bij de afstemming met de andere overheden. Daar kunnen wij duidelijk maken wat wij ervan vinden.

Bezwaar en beroep:

uiteraard kan de gemeente als laatste redmiddel een zienswijze en beroep (OP) resp. bezwaar en (hoger) beroep (BOPA) indienen. Dat komt niet vaak voor, men probeert het altijd onderling (bestuurlijk) op te lossen.

 

Vraag 4: Is het college bereid om bij het eerste signaal van bebouwing op de yard-gronden dit te melden aan de gemeenteraad, inclusief het benoemen van alle mogelijke acties die het college dan zal ondernemen om bebouwing te voorkomen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Voor zover wij op de hoogte zijn van de eventuele bebouwing op de yard, zullen wij u informeren. Daarnaast zullen wij de ontwikkelingen op de yard kritisch blijven volgen en opkomen voor de belangen van onze inwoners.

 

Vraag 5: Ook op Industriepark Swentibold (IPS) komen de hoge bedrijfsloodsen steeds dichter bij Nieuwstadt. We vroegen begin dit jaar naar de afschermende groenstructuur aan de rand van het IPS, tegenover de kern Nieuwstadt (t.h.v. Limbrichterstraat, Kruisweide). Het college gaf als reactie dat die groenstrook langs de N276 (IPS-terrein) onderdeel uitmaakt van de uitbreiding van VDL Nedcar en de aanleg van de randweg die door VDL Nedcar en de provincie gerealiseerd zou worden.

Nu die uitbreiding van de baan is vragen we u opnieuw om op korte termijn bij het bevoegd gezag aan te dringen op die geplande groenstrook. Destijds werd de aanplant van veel hulst voorgeschreven aangezien die een dichte structuur heeft en groenblijvend is. Is het college bereid om er nu wél achteraan te gaan, gezien de gewijzigde omstandigheden? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Wij zullen hierover in gesprek gaan met de Provincie.