Tijdens de Algemene Beschouwingen van 4 november 2020 vroegen we het college om een onderzoek naar het functioneren van jongerenraden in andere gemeenten. We willen jongeren al ruim voor hun 18e jaar een stem geven, laten meedenken en gericht om input vragen. Kortom, hun mening over ontwikkelingen die hen raken serieus laten meewegen in de besluitvorming. Het ophalen van die mening moet echter gefaciliteerd worden; er moet een bepaalde structuur voor worden opgezet. GL vindt dit een mooie taak van de gemeente waarbij de raad zelf volgens ons ook een actieve rol kan of zelfs moet vervullen. Door het organiseren van 'meningpeiling' raken jongeren betrokken bij de lokale politiek en gaan ze begrijpen hoe processen lopen, wat er wel en niet mogelijk is én bovenal voelen ze zich serieus genomen.

Op 28 september 2021 kwam het college met een uitvoerige RIB (raadsinformatiebrief, zie bijlage) waarin niet alleen leerzame ervaringen (best practices) met jongerenraden in andere gemeenten worden opgesomd maar óók al een doorkijkje wordt gegeven hoe dit in Echt-Susteren vorm zou kunnen krijgen. Zeer nuttige handvaten passeren de revue waar wij erg enthousiast van worden.

Conclusie van het college:

Het college adviseert om te starten met kennismakingslessen op onze scholen. Lokale raadsleden en portefeuillehouders krijgen hierbij nadrukkelijk een taak, volgens het college. Zulke (ons inziens vrij passieve) 'lokale-democratie-lessen' kunnen volgens het college in de toekomst dienen als opmaat naar een organisatiestructuur zoals een jongerenraad of anderszins.

Conclusie van GroenLinks:

Het advies is een veilige en misschien zelfs wel een verstandige route ware het niet dat het college hierbij stevig leunt op de inzet van raadsleden en zichzelf. Hebben raadsleden zin, tijd en de capaciteiten om naar scholen te gaan (het raadslid van GL concludeert voor zichzelf JA!)? En deze vraag geldt natuurlijk ook voor de  portefeuillehouders. Als er al tijd, zin en capaciteiten zijn: wie gaat zo'n lokaal lespakket dan opzetten of gebruiken we iets bestaands? Vertellen we allemaal ongeveer hetzelfde of stappen we in de valkuil om onze eigen politieke kleur te promoten? Wordt het een uurtje vertellen in een klas of een breed opgezet programma met terugkeermomenten waarbij een bezoek aan het gemeentehuis niet mag ontbreken?

Ondanks het zeer nuttige onderzoek met veel bruikbare handvaten is het uiteindelijke advies 'kennismakingslessen' wat braafjes en afhankelijk van de onzekere inzet van raadsleden en portefeuillehouders. Al met al een mistig uitzicht op ons doel: het actief ophalen van meningen onder onze jeugd. GroenLinks zal zich de komende maanden - richting de verkiezingen - bezinnen op de manier hoe we het beste onze kinderen en jongeren actief kunnen betrekken bij de lokale besluitvorming op gebieden die hen direct en in de toekomst aangaan als sporten, verkeer, spelen, kunst & cultuur, klimaat, uitgaan, veiligheid, onderwijs, et cetera, et cetera.