Op vrijdag 2 december bezochten Limburgse GroenLinksers, samen met Groen Lanaken en Ecolo, de rioolwaterzuiveringsinstallatie in Oupeye, halverwege Maastricht en Luik. We vinden het belangrijk om korte lijntjes te hebben met onze Belgische evenknieën want we delen samen onze zorgen voor de waterkwaliteit van de Maas. GroenLinks Echt-Susteren werd vertegenwoordigd door Thijs Wetemans.

Minimaal twee keer per jaar treffen we ons om bij te praten en om eventuele acties voor te bereiden. Een rondleiding bij een bedrijf of instantie vormt dan een geschikte ontmoetingsplek om het nuttige met het aangename te verenigen. Zo waren we al eerder te gast bij het Gouvernement in Maastricht, bij Ecolo in Luik, Sabic (mét Europarlementariër Bas Eickhout) en QCP. Vandaag weer eens op Belgisch grondgebied en wel in Oupeye. Hier is de rioolwaterzuiveringsinstallatie van AIDE, vlak langs het Albertkanaal dat hier parallel ligt aan de Maas. Een gids leidde ons rond en enkele Belgen vertaalden de weetjes telkens van het Frans naar het Nederlands. In enkele stappen wordt het vuilwater gereinigd: zeef voor de grove resten, bezinkkanalen voor het zand en daarna doen bactieriën het finale werk. Het water is dan ruim voldoende schoon om in de Maas te mogen lozen, via een pijpleiding onder het Albertkanaal door. De gids vertelde over de grote problemen die ze hebben met o.a. de natte doekjes die door het toilet worden gespoeld: machines gaan stuk en pompen raken verstopt. Kortom: er is veel onderhoud nodig omdat particulieren onwetend zijn. Echter ook grappige weetjes passeerden de revue: bij belangrijke voetbalwedstrijden merken ze het wanneer het rust is!

Na het bezoek aan de bekkens en het imposante gebouw met karakteristieke uitkijktoren, werd deze dag afgesloten met een vergaderlunch bij Li Vî Hermalle. In het voorjaar staat een actie in Luik op het programma.