Tot en met 10 februari 2019 kunt u als inwoner van Echt-Susteren goedkoop fruitbomen en -struiken kopen via een actie van de gemeente i.s.m. IKL. Onze fractievoorzitter Thijs Wetemans vroeg naar zo'n actie tijdens de Algemene Beschouwingen van 7 november 2018 en nu al komt onze wens uit!

"Slechts €5 voor een boom en €2 voor een struik, wat een prachtige actie!" is de eerste reactie van Thijs. Niet geheel gratis zoals het voorbeeld in de gemeente Weert in 2017 dat hem inspireerde maar wél tegen een sterk gereduceerd, en dus aantrekkelijk, tarief. Ook de voorwaarden zijn alleszins logisch.

Voorop staat natuurlijk de vergroening van onze gemeente. We kunnen nooit genoeg bomen en struiken hebben gezien de vele voordelen: schaduw, waterberging, voedsel voor insecten en vogels (biodiversiteit), fruit voor de eigenaar en natuurlijk opname van CO2 en fijnstof én afgifte O2. En een groene omgeving heeft een positieve invloed op de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de mens. 'Groen' verhoogt zelfs de waarde van vastgoed.

Voor alle informatie en de bestellijst, verwijzen we naar de website van de gemeente.

Hieronder de RIB (raadsinformatiebrief) die het college schreef om de raad in te lichten.

Een woord van dank aan het college, en m.n. portefeuillehouder Ruijten, voor deze snelle uitvoering!