Zaterdag 15 september was het World Cleanup Day, een dag waarop wereldwijd mensen de straat op gaan of de natuur in trekken om zoveel mogelijk zwerfafval op te ruimen. Tijdens de eerste World Cleanup Day, die in 2008 in Estland plaatsvond, was een groot aantal burgers op de been om illegaal gedumpt afval te verwijderen. Tien jaar later is het initiatief uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen met miljoenen deelnemers uit ruim 150 landen.

Naast het opruimen van het zwerfafval, wordt er ook in kaart gebracht waar, hoeveel en welk soort afval er rondzwerft. Hiervoor wordt de smartphone-app ‘Litterati’ gebruikt.
Omdat het onderliggende idee is om lokaal de wereld te veranderen, is de steunfractie van GroenLinks in de gemeente Echt-Susteren de straat op gegaan. Gewapend met vuilniszakken, handschoenen en grijptangen vonden ze de volgende aantallen afval:

• Slek (Holthuysenweg, Haverbeekstraat, Rustenkovenstraat, Slekkerstraat en een deel van de Dorpstraat): 3,5 vuilniszakken van 60 liter;
  • Echt (Palmbrugweg, Zuiderpoort, de Molenbeek, Grachtstraat, Peijerstraat en Bellekeweg): ongeveer 10 vuilniszakken van 60 liter;
  • Echt (Populierlaan, Haagbeukstraat, Olmstraat en Industrieweg): 4 vuilniszakken van 60 liter.

Een aantal deelnemers van GroenLinks maakte gebruik van de Litterati-app: het afval dat zij hebben gefotografeerd en opgeruimd kunt u terugvinden op map.litterati.org. De Gamma sponsorde de handschoenen en de volle vuilniszakken mochten we bij de Mc Donalds in de container gooien. Beiden dank!