Twee actieve leden van GroenLinks verzamelden een aantal enthousiaste vrijwilligers om in onze gemeente zwerfafval op te ruimen. Sinds maart 2014 doet GL mee aan jaarlijks terugkerende opruimdagen.

Dit jaar: World Cleanup Day!

Door de vele aanmeldingen kozen André en Cedric Loy voor het vormen van twee teams verdeeld over de kernen Echt en Susteren. In Echt werd zwerfafval geraapt op de Bovenstestraat, Ursulinenstraat, de Plats, parkeerplaats Diepstraat, Grachtstraat, Stationsweg, rondom NS-Station Echt, Oranjestraat en de Narcissenstraat.

In Susteren startte het tweede team aan de voorkant van het NS-Station in Susteren waarna ook achter het perron aan de kant van Heide werd geraapt, inclusief de P+R parkeerplaats en de aarden wal richting Nieuwstadt. Daarna togen deze enthousiastelingen nog naar De Sjirp in de kern Nieuwstadt om rondom de parkeerplaats, de sporthal en de basisschool het zwerfvuil op te rapen.

Kun je van een geslaagde opruimactie spreken als je een groot aantal volle vuilniszakken als buit kunt noteren? Ja en nee, natuurlijk. Allereerst hoort er eigenlijk geen zwerfafval te liggen: er zijn voldoende openbare prullenbakken. Velen zullen het ook nutteloos werk vinden: morgen ligt er weer ander spul. Wij bekijken het liever van de positieve kant: dat wát we hebben opgeruimd, is in elk geval weg! Daarnaast is het ontmoeten van nieuwe gezichten en het onderlinge plezier weer goed voor de teamspirit: samen de gemeente (nog) mooier maken. Think global, act local!

Een woord van dank aan de gemeente Echt-Susteren: we kregen grijpers, handschoenen, hesjes en vuilniszakken tot onze beschikking. Voor alle lekkernijen zorgde de familie Loy waarvoor ook dank!