De Gebiedsverkenning Westelijke Mijnstreek heeft geresulteerd in een mobiliteitsagenda met een ambitie, een programma dat invulling geeft aan het realiseren van die ambitie en een actieplan voor de komende jaren. Want de gemeente Echt-Susteren, Sittard-Geleen, Stein, Beek en Beekdaelen verwachten - zonder ingrijpen - een groei van gemotoriseerd verkeer tot wel 29% in 2040. De bereikbaarheid van kernen en bedrijven komt in de knel maar natuurlijk ook de verkeersveiligheid en leefbaarheid. Er is actie nodig! De gemeenten willen de groei onder de 5% proberen te houden.

Dat kan door inwoners en bedrijven andere vormen dan gemotoriseerd transport aan te bieden of te faciliteren. Denk aan goederentransport over water, spoor en door buisleidingen. Maar ook door het nemen van de fiets, e-bike, het openbaar vervoer of de deelauto aantrekkelijk te maken. In de bijlage leest u meer over de ambities en hoe de gemeenten die nastreven.

Onze gemeente zal de komende jaren, samen met de provincie, werken aan de snelfietsroute vanuit Susteren naar Echt. De Pissummerweg (zie foto) zal niet meer afbuigen naar de N276 maar rechtdoor gaan tot aan de kruising bij Slek.

Die kruising wordt aangepakt met tevens een einde aan de verwarrende 50-80-50 km/h op de N276 tussen Slek en Echt.

Voorafgaand aan de uitvoering van het doortrekken van de snelfietsroute tot in Slek zal de Pissummerweg afgewaardeerd worden voor gemotoriseerd verkeer tussen de N276 en de Heidestraat, behoudens bestemmingsverkeer voor aanwonenden en percelen.

De kruising N276 - Holtummerweg (bij manege Katsbek) wordt ook aangepakt evenals de kruising bij Kokkelert op de N296.

 

snelfietsroute pissummerweg
vierpuntsaansluiting nieuwstadt n297 sittard

Verlichting langs de snelfietsroute Pissummerweg is onderzocht en volgens de gemeente wordt de sociale veiligheid niet verhoogd en brengt dit enkel schijnveiligheid. Ook in de kosten van €200.000 tot €300.000 is niet voorzien tot 2024.

Als de besluitvorming rondom de uitbreiding van VDL Nedcar definitief zou worden, dan wordt ook het definitieve besluit genomen over een tweerichtingenfietspad aan één zijde van de N276 tussen Nieuwstadt en Sittard.

In een globale verkenning naar het voorkomen van sluipverkeer door de kern van Nieuwstadt is onderzocht of het realiseren van een 4-puntsaansluiting van de N297 (zie afbeelding) bij Nieuwstadt hieraan een bijdrage kan leveren. Maar het realiseren van een vierpuntsaansluiting blijkt geen oplossende bijdrage op te leveren en is daarom niet verder uitgewerkt.