Tijdens de raadsvergadering van 29 oktober 2014 dient Jos Janssen een motie in bij agendapunt 8 over de WMO-verordening 2015. GroenLinks Echt-Susteren wil laten onderzoeken of de aanstelling van een ombudsman mogelijk is. Volgens ons kan dit op termijn kostenbesparend zijn. Lees verder voor de inhoud en de stemverhouding.

Een ombudsman is onafhankelijk ten aanzien van de cliënt enerzijds en de gemeente anderzijds. Hierdoor kunnen klachten objectief worden onderzocht en kan in een vroeg stadium het conflict worden opgelost en worden dure juridische kosten voorkomen. Een motie om de inzet van een ombudsman te onderzoeken wordt helaas verworpen.

De motie in een notendop:

De raad spreekt als zijn mening uit:

dat een onafhankelijk advies bij de gang van zaken rond de WMO-verordening zowel in het belang is van de WMO cliënt als de gemeente.

En verzoekt het college:

te onderzoeken om een ombudsman aan te stellen om bij een klacht-/ beroepsmogelijkheid te bemiddelen voordat een juridische procedure wordt opgestart en de raad hierover zo mogelijk eind 2014 via raadsinformatiebrief te berichten; in deze brief kan dan tevens worden aangegeven in hoeverre de huidige verordening hierop dient te worden aangepast en opnieuw worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

De raad verwerpt de motie:

• VOOR stemden de fracties M en M en Groenlinks.
  • TEGEN stemden de fracties Lijst Samenwerking, PNES, DES en CDA.

Zie bijlage voor de volledige inhoud van deze motie.