Aswoensdag 2020 werd voor het eerst bij een Nederlander het coronavirus vastgesteld. En toen ging het snel. Na een hoge, heftige eerste golf kwam de enigszins rustige zomer. Maar daarna volgde de tweede golf en meteen in het nieuwe jaar begon men met vaccineren. Nu lijken we voor een derde golf te staan. Gelukkig zijn de meest kwetsbaren inmiddels gevaccineerd of zal dit binnenkort gebeuren.

Voor veel inwoners in onze gemeente heeft corona een grote impact. Niet alleen financieel en sociaal maar ook door het verlies van naasten of door zelf ziek te zijn geweest, en door soms zelfs nog steeds herstellende te zijn van corona.

Op woensdag 24 maart 2021 vond een openbare raadsconferentie plaats waarbij we in gesprek konden met dhr. Jac Rooijmans, directeur van de Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN) waar de GGD onder valt. Daarnaast gingen burgemeester Hessels en wethouder Bruijsten in op het lokale beleid in Echt-Susteren.

GroenLinks toonde dankbaarheid tijdens deze openbare raadsconferentie: we hebben groot ontzag voor de mensen die de crisis bestrijden. Er zijn geen draaiboeken voor zulke pandemieën en er rust een zware verantwoordelijkheid op degenen die dag en nacht in de weer zijn. Het steekt ons des te meer dat er mensen zijn die de ernst van corona ontkennen, die complottheorieën verspreiden en die zelfs rellen schoppen. We vroegen aan dhr. Rooijmans hoe fake news wordt bestreden en het blijkt dat dit helaas nauwelijks te bestrijden is. Aan dhr. Hessels vroegen we om te reflecteren op die ene dag dat er rellen in Susteren werden aangekondigd. Burgemeester Hessels ging hier uitvoerig op in en vertelde en passant ook over de aanwezigheid van de ME in Echt want ook daar werden rellen verwacht.

De raadsconferentie kunt u HIER terugkijken. Vanaf de 43e minuut ziet u de inbreng van GroenLinks waarna even later de beantwoording volgt.