"Doelgroepenvervoer - Wijziging gemeenschappelijke regeling Omnibuzz" stond als 3e punt op de agenda. GroenLinks heeft dit stuk laten onthameren om zodoende een motie in te kunnen brengen. Wij willen meer aandacht voor schone, stille en zuinige vervoersmiddelen als belangrijke component bij de aanbesteding van doelgroepenvervoer.

De raad van de gemeente Echt-Susteren,

In vergadering bijeen op 7 april 2016

Overwegende dat:

• Gemeenten per 1 januari 2015 verantwoordelijk zijn voor het brede doelgroepenvervoer.
  • Gemeenten middels het regiemodel met een mobiliteitscentrale veel meer zeggenschap over het vervoer gaan krijgen en zij daardoor het vervoer beter kunnen aansturen;
  • Op 10 december 2016 het huidige contract met de vervoerder van Regiotaxi (WMO vervoer), Veolia, afloopt en Limburgse gemeenten zelf vooraf een geschikte opvolger moeten aanbesteden, die per 11 december 2016 het doelgroepenvervoer overneemt.

Van mening zijnde dat:

• De aandacht voor schone en duurzame vervoersmiddelen ten behoeve van doelgroepenvervoer ook bij een wijziging van de gemeenschappelijke regeling nu nog te vrijblijvend is,

Verzoekt het college zich er hard voor te maken dat:

• 1) Het duurzaamheidsaspect bij de gunning van het doelgroepenvervoer de aandacht krijgt die het verdient;
  • 2) Binnen de gemeenschappelijke Regeling Omnibuzz bij de aanbesteding expliciet gekozen wordt voor gezond en duurzaam vervoer;
  • 3) Vervoerders met vervoermiddelen die beter zijn voor de luchtkwaliteit en CO2-neutraliteit, zo mogelijk verkozen worden boven minder duurzame alternatieven.

De raad stemt tegen deze motie.

Stemming heeft bij handopsteken plaatsgevonden.

• VOOR stemden de fracties M en M en GroenLinks.
  • TEGEN stemden de fracties Lijst Samenwerking, PNES, CDA en DES.