Onze inbreng had betrekking op vier agendapunten:
12. Uitvoering en kredietvotering gemeentelijke projecten Projectenkaart LPS;
13. Toepassing coördinatieregeling ontwikkeling vijf zonneparken;
14. Kaderstellende raadsnota Beleid laadinfrastructuur gemeente Echt-Susteren
8. (onthamerd) Gewijzigde vaststelling bestemmingsplan Inbreidingslocatie Reinoud van Gelderstraat
12. Uitvoering en kredietvotering gemeentelijke projecten Projectenkaart LPS
Voorzitter, het raadsvoorstel betekent dat de gemeente Echt-Susteren €606.000 inbrengt voor de uitvoering van een aantal bovenwettelijke compensatiemaatregelen in verband met de verbreding van de A2 en de uitbreiding van VDL Nedcar. Met deze maatregelen worden tevens een aantal wensen vervult die inwoners en belangengroeperingen inbrachten tijdens de vele overleggen die in 2019 gelukkig nog fysiek mogelijk waren. Bijvoorbeeld het creëren van ommetjes, vooral voor wandelaars, en het dichten van de buitenwal aan de Kampweg. GroenLinks is uiteraard zeer content met meer recreatie en meer groen rondom Nieuwstadt. En een klimaatbestendige herinrichting van de drie beken die langs en door Nieuwstadt stromen, klinkt ook goed. Als ik het zo opsom lijkt het wel of Nieuwstadt nog mooier wordt dan het dorp (of stad) al is. Helaas moeten we ook erkennen dat aan de westelijke kant van Nieuwstadt het landschap een forse dreun krijgt door de uitbreiding van VDL Nedcar en de komst van Katoen Natie. Er wordt niet voor niets gesproken van compensatiemaatregelen: er wordt getracht een industriële ontwikkeling te compenseren. Het is steeds balanceren tussen economische groei en werkgelegenheid enerzijds en leefbaarheid en gezondheid anderzijds. GroenLinks blijft hier kritisch over want wanneer houdt die economische groei nu eens op, wanneer zeggen we tot hier en niet verder, wanneer zeggen we genoeg is genoeg!? En we zien gelukkig een kentering want GroenLinks krijgt steeds meer bijval. Een paar raadsvergaderingen terug was er nog een andere politieke partij die ook inzag dat de komst van Dokvast wel erg veel impact heeft op de kern St. Joost. Ook de inwoners van Baakhoven kunnen erover meepraten en daar komt nog een logistieke doos bij op de zogeheten ‘Vlek Puts’. Hopelijk kan het college dit keer wél een landschappelijke inpassing afdwingen die bij de grote groene hal van Leeyen compleet ontbreekt met als gevolg weerkaatsend verkeerslawaai van de A2 naar Baakhoven.
Voorzitter, terug naar de situatie in Nieuwstadt. Uiteraard juichen we de bovenwettelijke compensatiemaatregelen toe. Ik neem aan dat er nu opnieuw overleg komt met de inwoners van Nieuwstadt om samen de prioritering vast te stellen. GroenLinks hoort vaak klachten over het verkeerslawaai van de N297 en dan vooral van het hoger gelegen gedeelte dus waar de N297 vanuit Duitsland ons land binnenkomt. We vragen het college om nog eens te onderzoeken of een geluidsscherm op dit hooggelegen stuk mogelijk is en in het verlengde hiervan vragen we om een fors bredere groenvoorziening langs de N297 daar waar nummer 13 is ingetekend; misschien kan de wethouder een toezegging doen ten aanzien van deze twee wensen; dus een onderzoek naar een geluidsscherm langs het hooggelegen stuk van de N297 en een poging om nummer 13 fors breder uit te voeren. Tot zover onze bijdrage in eerste termijn.
We probeerden een toezegging los te peuteren maar dit lukte niet. Echter ons punt is duidelijk overgekomen en dat is voor dit moment voldoende.