Op 9 november stelden wij vragen over het pand Houtstraat 48 te Pey, in eigendom van de gemeente.

Geacht college,

In de raadsvergadering van 1 juli is bij de behandeling van de Kadernota de door het college voorgenomen sloop van Houtstraat 48 (eigendom gemeente) besproken. Het college zegde toe een taxatierapport te laten opstellen waarin alle opties zouden worden meegenomen met betrekking tot toekomstig gebruik en bestemming. Het taxatierapport is inmiddels opgeleverd. In het door de raad vastgestelde Beheerplan 2016- 2025 (4 november) staat het pand Houtstraat 48 niet meer op de lijst gemeentelijke gebouwen in gebruik.

Dit brengt de Groenlinks fractie tot de volgende vragen:

1. Waarom is slechts één waarderingsgrondslag opgenomen in de uitgebrachte taxatie (kantoorfunctie) en zijn geen taxaties opgesteld voor invulling met maatschappelijke functies, wonen en grondwaarde minus sloopkosten?

2. Zijn er gesprekken gevoerd met partijen die eventueel gebruik zouden willen maken van het pand? Zo ja, met wie en wat hebben die gesprekken opgeleverd?

3. Bereidt het college een raadsvoorstel voor waarin een voorstel zal worden gedaan met betrekking tot toekomstige bestemming van het pand? Zo ja, wanneer mag de raad dat voorstel verwachten?

Op 11 december ontvingen we het antwoord:

Op 8 november 2015 heeft u ons op grond van artikel 33 van het Reglement van orde voor de vergaderingen van de raad van de gemeente Echt-Susteren schriftelijke vragen gesteld over Houtstraat 48. Onderstaand treft u onze antwoorden op uw vragen aan.

Vraag 1 Waarom is slechts één waarderingsgrondslag opgenomen in de uitgebrachte taxatie (kantoorfunctie) en zijn geen taxaties opgesteld voor invulling met maatschappelijke functies, wonen en grondwaarde minus sloopkosten? Antwoord In tegenstelling tot hetgeen u stelt, is in het taxatierapport wel uitgegaan van een aantal gebruiksopties, zoals een kantoor- of maatschappelijke functie. Als uitgangspunt is aangehouden dat het pand verbouwd wordt naar de eisen van de toekomstige functie, ongeacht welke dit wordt. Hiervoor is een ruim investeringsbedrag opgenomen. De waardebepaling is gebaseerd op een huurwaarde die het pand heeft na de intensieve verbouwing. Deze huurwaarde kan volgens de taxateur voor alle functies, behalve woonfunctie, gehanteerd worden. Wij vinden de verkoopprijs ook voor een (zorg)woonfunctie hanteerbaar.

Vraag 2 Zijn er gesprekken gevoerd met partijen die eventueel gebruik zouden willen maken van het pand? Zo Ja, met wie en wat hebben die gesprekken opgeleverd? Antwoord Er zijn nog geen gesprekken gevoerd met mogelijke kopers voor het pand.

Vraag 3 Bereidt het college een raadsvoorstel voor waarin een voorstel zal worden gedaan met betrekking tot toekomstige bestemming van het pand? Zo ja, wanneer mag de raad dat voorstel verwachten? Antwoord De verkoop van het pand is een bevoegdheid van het college. Indien er ontwikkelingen zijn zal het college de raad te zijner tijd informeren