De laatste jaren is de hoeveelheid en de zwaarte van het vuurwerk dat wordt afgestoken, ruim vóór en tijdens de jaarwisseling, spectaculair gestegen. Dat leidt niet alleen tot ongelukken en schade; steeds meer mensen storen zich aan de overlast die vooral wordt veroorzaakt door harde knallen, te vroeg afgestoken vuurwerk en onveilige situaties op straat. Bekend is, dat steeds meer gemeenten het afsteken van vuurwerk willen reguleren, zeker nu ze daarin worden gesteund door een recente uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, die het college van B&W toestaat om vuurwerkvrije zones in te stellen.

Met het oog op enerzijds de gevaren op letsel door vuurwerk en anderzijds de overlast waardoor vooral kwetsbare groepen in onze samenleving veel overlast ervaren, heeft GroenLinks de volgende vragen:

1. Is het college bereid om dit jaar een aantal vuurwerkvrije zones rondom bepaalde zorg- en welzijnsinstellingen (bijvoorbeeld De Egte en Vastrada) en rondom seniorenwoningen, dierenpensions en kinderboerderijen in te stellen om haar zorgplicht ten opzichte van de kwetsbare huishoudens op die locaties na te komen? Indien nee, waarom niet?
  2. Welke maatregelen heeft het college afgelopen jaar genomen of zal het dit jaar nemen om er op toe te zien dat vuurwerk alleen op toegestane tijden wordt afgestoken,  en dus niet de hele dag en zelfs dagen voor de jaarwisseling?