De GroenLinks-fractie is verheugd te vernemen dat de gemeente het "Bestuursakkoord Verbeteren Afvalpreventie en -scheiding van Huishoudelijk Afval" heeft ondertekend. Als politieke partij hebben wij het streven naar een circulaire economie hoog in het vaandel staan. Echter, over restafval en bepaalde fracties hebben wij enkele vragen die verheldering beogen in het afvalbeleid. We maken gebruik van art. 33 RvO en stelden enkele schriftelijke vragen.

  1. Allereerst lijkt er een tegenstrijdigheid te zijn in de teksten van de beantwoording van technische vragen over de begroting enerzijds en de 2e Bestuursrapportage anderzijds. Uit de beantwoording van de technische vragen op pag. 22 blijkt dat PMD niet bijdraagt aan een verbetering van het totale inzamelsysteem. In de 2e Bestuursrapportage lezen we op pag. 10 echter dat gemeenten die met de PMD-zak werken, wel degelijk succes hebben. Er is namelijk sprake van een toename van het totale volume ingezamelde fracties Plastic, Metaal en Drankkartons. Dit duidt ons inziens namelijk op een verbetering van het scheidingsgedrag. Graag uitleg over deze ogenschijnlijk tegenstrijdige teksten.
  2. Welke bron is gebruikt in de 2e Bestuursrapportage dat gemeenten die de PMD-zak hanteren, met een hogere vervuiling van de fracties te maken hebben? Ook dit lijkt ons inziens tegenstrijdig. Wij willen deze bron graag kunnen verifiëren.
  3. Hoeveel ton huishoudelijk  restafval werd in 2016 opgehaald?
  4. Hoeveel euro per ton kostte het afvoeren van dit restafval naar een verbrandingsoven, in 2016?
  5. Hoeveel ton aan blik werd in 2016 ingezameld via de ondergrondse containers (de wijk-brengvoorzieningen)?
  6. Hoeveel ton aan drankkartons werd in 2016 ingezameld via de ondergrondse containers (de wijk-brengvoorzieningen)?
  7. Hoeveel ton kunststof werd in 2016 ingezameld via het Plastic Heroes-systeem?
  8. Tijdens de raadsinformatiebijeenkomst van 19 oktober 2015 over “Optimalisatie gemeentelijke afvalinzameling” beloofden scenario 1 en 2 een forse reductie van het aantal kilo’s restafval te zullen realiseren. Voor scenario 1 een besparing van ruim 14 euro per aansluiting en bij scenario 2 een besparing van ruim 23 euro per aansluiting. Een raadsmeerderheid koos op 15 december 2015 echter voor handhaving van scenario 0 (geen wijziging) waarbij werd vermeld dat dit tot 0 euro aan kosten of besparing per aansluiting zou leiden. Nu de afvalstoffenheffing met 13 euro voor éénpersoonshuishoudens en met 18 euro per meerpersoonshuishoudens stijgt, lijkt het wel of de raad destijds verkeerd is geïnformeerd. Hoe verklaart u dit grote verschil?
  9. Hoeveel aansluitingen zijn betrokken bij het huis aan huis inzamelen van huishoudelijk afval?
  10. Ondanks dat onze gemeente met een vast tarief werkt, zijn wij toch benieuwd of de kilo’s aangeleverde restafval en GFT per aansluiting geregistreerd worden en dus beschikbaar zijn. Is dit het geval?