Naar aanleiding van signalen van inwoners over overlast van hondenpoep, stelden we het college op 4 februari enkele schriftelijke vragen. Op 14 maart kregen we antwoord.
Geacht college,
De GroenLinks fractie heeft recentelijk kennis kunnen nemen van directe overlast voor burgers in de wijkomgeving. Buurtbewoners in Echt-Noord ondervinden in toenemende mate overlast van hondenpoep op straat in de wijk maar onder andere ook rond speelterreinen. Dat is voor velen een dagelijkse bron van ergernis. De gemeente heeft een verantwoordelijkheid bij het schoon, heel en veilig houden van de openbare ruimte.
Vraag 1 De GroenLinks fractie heeft recentelijk kennis kunnen nemen van directe overlast voor burgers in de wijkomgeving. Buurtbewoners in Echt-Noord ondervinden in toenemende mate overlast van hondenpoep op straat in de wijk, maar onder andere ook rond speelterreinen. Dat is voor velen een dagelijkse bron van ergernis. De gemeente heeft een verantwoordelijkheid bij het schoon, heel en veilig houden van de openbare ruimte. Ontvangt het college deze signalen van overlast ook?
Antwoord
Hondenpoep is al jarenlang een van de meest voorkomende klachten in de openbare ruimte (ook landelijk). Vanaf 1 januari jl. tot en met 12 februari zijn er 9 meldingen over hondenpoep ontvangen, waarvan 2 in Echt-Noord (Olmstraat en Cypresstraat).
Vraag 2 Hoe zit dat in andere wijken en kernen in Echt-Susteren?
Antwoord
Deze meldingen komen verspreid over de gehele gemeente voor. In landelijke kernen (zoals Sint Joost, Maria Hoop, Roosteren, Koningsbosch) komen er relatief gezien minder klachten voor. De meeste meldingen komen voor in Susteren, Nieuwstadt en de kem Echt.
Vraag 3 Welke beleid voert de gemeente uit om overlast met hondenpoep te voorkomen, cq.te bestrijden? Worden daarbij boa's ingezet?
Antwoord
De boa's voeren dagelijks gebiedsgerichte controles uit. In de woongebieden is hondenpoep een van de prioriteiten waarop gecontroleerd wordt. Dit is ook vastgelegd in het uitvoeringsprogramma van de MER Omgevingsdienst. De boa's kunnen eventueel verbaliseren als ze een overtreding waarnemen. De pakkans op een overtreding is echter zeer gering aangezien de overtreding op heterdaad moet worden vastgesteld. Bij het zien van de boa zal een overtreder veelal de hondenpoep direct opruimen.
Vraag 4 Overweegt de gemeente zelf afbreekbare plastic zakjes ter beschikking te stellen of kartonnen zakjes om milieubelasting te beperken? Indien nee, waarom niet?
Antwoord
De gemeente heeft de afvalbakken in de openbare ruimte ook beschikbaar gesteld voor hondenpoep en daarvoor de frequentie van lediging verhoogd. Het afval uit deze bakken wordt door de afvalverwerker als restafval beschouwd en dit afval wordt verbrand. Daardoor draagt het gebruik van afbreekbare of kartonnen zakjes niet bij aan de beperking van de milieubelasting.
Vraag 5 De gemeente begroot jaarlijks € 165.000 aan inkomsten aan de hondenbelasting. Is dat de afgelopen drie jaar in overeenstemming met de daadwerkelijke inkomsten gebleken?
Antwoord
De opbrengsten over 2013, 2014 en 2015 bedragen respectievelijk €175.672, €174.684 en €170.567. De opbrengsten fluctueren doordat jaarlijks honden worden aan- en afgemeld.
Vraag 6 Is de hondenbelasting een doelbelasting, m.a.w. wordt het ontvangen bedrag gebruikt om overlast terug te dringen, dan wel niet verder op te laten lopen?
Antwoord
De hondenbelasting is geen doelbelasting, maar een algemeen dekkingsmiddel. De gemeente bepaalt waarvoor deze middelen ingezet worden.