De zomer is altijd een periode van opletten want veel mensen zijn op vakantie en ook op politiek vlak is alles rustig. Tot onze grote verrassing horen we dat de gemeente voornemens is om op 18 augustus met de sloop van de Huishoudschool te beginnen!

Op 15 december plaatsten we hier al een bericht over de voormalige Huishoudschool op de hoek van de Julianastraat - Emmastraat in Echt. GroenLinks wil nog steeds een heroverweging van het voornemen tot sloop en roept op tot herbestemming.

Op 16 juli stuurt GL een brief naar portefuillehouder Dijcks en de overige leden van het college van B&W die we met spoed beantwoordt willen hebben, gezien de urgentie.

Op 23 juli starten we een petitie op de website petities.nl:

PETITIE

Wij

GroenLinks Echt-Susteren,
en alle burgers van Echt-Susteren die de huishoudschool willen behouden

constateren

dat het college van de gemeente Echt-Susteren veel te snel tot sloop heeft besloten zonder alternatieven zorgvuldig te hebben onderzocht

en verzoeken

de gemeente Echt-Susteren de huishoudschool te behoeden voor sloop zo lang niet vast staat dat herbestemming en hergebruik onmogelijk is.

Uit het antwoord van 24 juli op onze vragen van 16 juli blijkt dat de Raad met het vaststellen van de Eerste Bestuursrapportage unaniem heeft ingestemd met de sloop! Wij vinden dit een stiekeme gang van zaken. Enkel door dit lijvige rapport minutieus te bestuderen, lees je inderdaad over het voornemen tot sloop. In een Raadsinformatiebrief van 2 juli maakt het college dit nog eens bekend aan de Raad.

Op 28 juli staat onze strijd voor behoud van de school in de provinciale dagbladen.

Uiteindelijk ondertekenen 106 personen de petitie!

Op 12 augustus heeft raadslid Jos Janssen een constructief gesprek met burgemeester Jos Hessels over de perikelen rondom de sloop van de Huishoudschool. De sloop zelf is helaas definitief.