Een recente casus uit Nieuwstadt toont aan dat de afstand tussen politie en burger té groot is geworden en daarmee verre van wenselijk. We begrijpen dat de politie moet roeien met de riemen die ze hebben. Echter, binnen de bestaande budgetten en capaciteiten is er wellicht toch nog ruimte om het contact tussen de politie en burgers laagdrempeliger en persoonlijker te laten verlopen. Een bezoek van een wijkagent kan al heel veel betekenen voor een inwoner van onze gemeente. Namen en gezichten van wijkagenten mogen een grotere bekendheid krijgen om een persoonlijker contact te bevorderen. Vandaar dat we enkele vragen stellen.

  1. Als we op de gemeentelijke website de zoekterm “wijkagent” invullen, blijkt er geen resultaat te zijn. Is het college bereid om dit hiaat op te vullen? Als voorbeeld kan vervolgens verwezen worden naar https://www.politie.nl/mijn-buurt/wijkagenten/ Zo nee, waarom niet?
  2. Als we op de gemeentelijke website de zoekterm “politie” invullen, blijkt er geen gericht resultaat te zijn met contactgegevens van de politie. Is het college bereid om als eerste zoekresultaat te verwijzen naar de contactgegevens? Zo nee, waarom niet? Als suggestie kan er ook nu weer verwezen worden naar de reeds genoemde internetpagina.
  3. Als we op de gemeentelijke website de zoekterm “buurtpreventie” invullen, blijkt er een complete lijst van alle teams, inclusief e-mailadressen voorhanden te zijn. Mooi! We doen hier slechts de suggestie om voor de drie grote kernen Echt, Susteren en Nieuwstadt een kaartje toe te voegen met afgebakende gebieden/wijken van de diverse teams in genoemde kernen. Wilt u dit in overweging nemen? Zo nee, waarom niet?
  4. Is het college bereid om regelmatig (bijv. jaarlijks) de namen en foto’s van wijkagenten en de contactgegevens van de buurtpreventieteams te publiceren in ’t Waekblaad? Zo nee, waarom niet?