Door een strikte scheiding van Limburg in twee aparte veiligheidsregio's kunnen er kostbare minuten verloren gaan bij een levensbedreigende calamiteit in de kern Nieuwstadt. Vandaar dat we enkele vragen stellen aan het college.

 

Limburg is opgedeeld in twee veiligheidsregio’s: Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN) en de Veiligheidsregio Zuid-Limburg (VRZL). De afgelopen maanden heeft de VRLN, waartoe de gemeente Echt-Susteren behoort, een drietal bijeenkomsten voor raadsleden georganiseerd om de zorgen en acties uit te leggen omtrent de paraatheid van de brandweer. Zelf volgde ik zo’n bijeenkomst in de brandweerkazerne van Weert en ik was verbaasd over de enigszins strikte scheiding in werkgebieden tussen beide veiligheidsregio’s.

De huidige handelswijze van de brandweer bij een calamiteit is als volgt: op dit moment wordt zo goed mogelijk gemonitord wat de paraatheid van de posten is. De postleden geven telkens door of ze paraat zijn en bij te weinig paraatheid meldt de postcommandant de post ‘buiten dienst’. Bij een alarmering wordt die post dan overgeslagen. Het komt wel eens voor dat een post ‘in dienst’ staat maar toch te weinig beschikbare mensen heeft. De post wordt dan gealarmeerd maar pas na vier of vijf minuten - er reageren te weinig brandweermensen op het alarm – is duidelijk dat de brandweerauto niet kan uitrukken. Er wordt dan het volgende korps opgeroepen. Dit levert een stevig tijdverlies op.

Als ik deze theoretische situatie loslaat op een calamiteit in Nieuwstadt, dan bestaat het risico dat vrijwilligerspost Susteren wordt opgeroepen (staat ‘in dienst’) terwijl er juist op dat moment toch te weinig vrijwilligers beschikbaar zijn om uit te rukken. Na vier of vijf minuten wordt dan post Echt opgeroepen. Dit bevreemdt mij aangezien post Sittard sneller ter plekke zal zijn. Sterker nog, bij een calamiteit in Nieuwstadt zou m.i. telkens primair post Sittard opgeroepen kunnen (moeten?) worden en secundair post Susteren danwel post Echt. De snelste eenheid moet ter plaatse komen, ook al komt die uit een andere veiligheidsregio.

Tijdens de Chemelot-brand op 9 november 2015 bleek dat zelfs de communicatie tussen de VRZL en de VRLN niet zo vanzelfsprekend was. Inmiddels zijn er echter grote stappen gemaakt ten aanzien van het waarschuwen bij rookwolken en dergelijke. Maar op het gebied van spontaan fysiek samenwerken en het automatisch uitrukken naar een buurgemeente is nog nauwelijks tot geen sprake. Het is voor de kern Nieuwstadt daarom erg zuur dat de veiligheidsregio’s zo strikt zijn gescheiden en de VRZL pas bij een opgeschaalde calamiteit komt meehelpen. Dit baart mij ernstige zorgen omdat er kostbare minuten verloren kunnen gaan. Vandaar dat ik de volgende vragen stel.

 

  1. Is mijn beschrijving van de huidige handelswijze correct m.b.t. de alarmering van een post? Zo ja, onderkent u dan het beschreven risico op tijdverlies voor de kern Nieuwstadt? Zo nee, hoe verloopt de alarmering van posten op dit moment dan wel waardoor er geen tijdverlies is voor Nieuwstadt?
  1. Hoe zou het college de samenwerking tussen de VRLN en de VRZL zelf willen omschrijven indien mijn geuite zorgen de plank volledig misslaan?
  1. Indien het college het risico op tijdverlies voor Nieuwstadt onderkent: aan welke oplossing(en) denkt het college om dit risico op te heffen?
  1. Kan het college een streefdatum noemen waarop het risico op tijdverlies voor Nieuwstadt definitief is opgeheven?
  1. Wil het college de beantwoording van deze brief ook sturen naar het algemeen en het dagelijks bestuur van zowel de VRLN en de VRZL?

 

Ik zie uw antwoorden met belangstelling tegemoet.

 

Met vriendelijke groet,

Thijs Wetemans

fractievoorzitter GroenLinks Echt-Susteren