In de raadsvergadering van 8 april jl. pleitten we voor een bredere, robuuste groenstrook Nr. 13 langs de N297 en voor geluidschermen langs het hoger gelegen deel van de N297. We hebben het toen bewust niet gehad over de groencompensatie aan de noordkant van Nieuwstadt (Nr. 5 en Nr. 21) aangezien de provincie dit voor haar rekening neemt. Echter, de artikelen van NRC van 22-4-2021 “Oud-gedeputeerde Herman Vrehen hielp de provincie en de provincie hielp hem” en “Remkes grijpt in bij mogelijke grondverkoop Vrehen” nopen ons nu toch tot het stellen van schriftelijke vragen hierover:
Vraag 1. Op welke wijze is het college betrokken of betrokken geweest bij Nr. 5 en Nr. 21 van de Projectenkaart LPS (Landschapspark Susteren, zie bijlage)? Heeft het college invloed op de locaties voor de provinciale wettelijke compensatie?
Antwoord: De wettelijke natuurcompensatie is een provinciale aangelegenheid. Deze komt voort uit het kappen van het Sterrebos bij Holtum. Ter genoegdoening van de gemeente Echt-Susteren en Sittard-Geleen wordt in beide gemeenten 10 ha wettelijke natuurcompensatie gerealiseerd, hier is ook de wettelijke compensatie voor de A2-verbreding in opgenomen.
De Projectenkaart is samengesteld op basis van de input van de inwoners van Nieuwstadt tijdens de avonden van de 'schetsschuiten'. Hierdoor wordt in ruime mate invulling gegeven aan de wensen van de inwoners van Nieuwstadt en van de vertegenwoordigers van diverse belangenorganisaties.
De uitvoering van de wettelijke compensatie is primair een verantwoordelijkheid van de provincie, maar deze wettelijke compensaties zijn wel in de Projectenkaart opgenomen. Het door de raad vastgestelde krediet heeft geen betrekking op de wettelijke compensaties, daar betaalt de gemeente dus niet aan mee.
Naast wettelijke compensaties wordt er verder voorzien in:
- landschappelijke inpassing VDL Nedcar en nieuwe infrastructuur;
- bovenwettelijke groencompensatie ter bevordering van de leefbaarheid, de verbetering van het recreatieve routenetwerk rondom Nieuwstadt en de versterking van de natuur;
- de bevordering van de fietsveiligheid door de aanleg van nieuwe fietspaden;
- een leefbaarheidsfonds voor Nieuwstadt.
Vraag 2. Kan het college uitleg geven aan de toewijzing van Nr. 5 en Nr. 21 door de provincie als componenten van de 10 ha wettelijke natuurcompensatie: waarom is voor deze percelen gekozen, daar waar de overlast van VDL Nedcar en de N297 voor de inwoners van Nieuwstadt het minst is? Indien het college hier geen of onvoldoende informatie over heeft, is het college dan bereid om bij de provincie op te vragen waarom de provincie voor de percelen Nr. 5 en Nr. 21 heeft gekozen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: De keuze van de provincie voor de locaties van de wettelijke natuurcompensatie is voornamelijk bepaald door de situering in of aansluitend aan de goudgroene natuurzones, zoals die zijn vastgelegd in het nationale natuurnetwerk. De kansen en mogelijkheden voor het versterken van de natuur zijn ruimer aan de noordkant van Nieuwstadt. Aan de westzijde wordt de Nedcar-uitbreiding zo goed mogelijk landschappelijk ingepast met groen. Deze groeninvulling heeft een andere functie dan compensatie van natuur. De natuur die gecompenseerd moet worden, komt voornamelijk voort uit de kap van het Sterrebos bij Holtum. Met de keuze van de locaties voor de wettelijke natuurcompensaties wordt ervoor gezorgd dat de kansrijke natuurgebieden worden versterkt of met elkaar worden verbonden. De beste kansen hiervoor liggen bij het Limbrichterbos, 't Hout en het IJzerenbos.
Locatie 5, tussen de bosgebieden IJzerenbos en 't Hout, vormt een belangrijke en robuuste verbinding tussen deze 2 prioritaire natuurgebieden.
Nummer 21 sluit aan op de Vloedgraaf en versterkt de oostelijke verbinding richting Rode Beek. De provincie gaat zelf nog aan de slag met de inrichting van haar eigendommen langs de Rode Beek, waardoor de inpassing en de natuurverbinding verder worden versterkt.
Uiteraard is compensatie ter plaatse van de ingreep, en daar waar overlast wordt veroorzaakt, van belang. Dan gaat het echter om leefbaarheidsaspecten. Deze leefbaarheidsaspecten worden gecompenseerd met de robuuste landschappelijke inpassing van de nieuwe randweg, de landschappelijke inpassing van de Nedcar-uitbreidingen, de extra compensaties in de vorm van een leefbaarheidsfonds en de verbetering van de fietsveiligheid door de aanleg van een nieuw fietspad. Deze extra compensaties zijn het resultaat van lange onderhandelingen met de provincie.
Vraag 3. Is het college het met GroenLinks Echt-Susteren eens dat de natuurcompensatie juist aan de westkant (tussen Nieuwstadt en VDL Nedcar) en aan de zuidkant (tussen Nieuwstadt en de N297) veel beter op zijn plaats is, namelijk daar waar de overlast voor de inwoners van Nieuwstadt het grootst is? Zo ja, wil het college dan een uiterste inspanning doen om de provinciale natuurcompensatie zoveel als mogelijk aan de westkant en de zuidkant van Nieuwstadt te laten landen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Verwijzend naar de beantwoording van voorgaande vragen benadrukken wij hierbij dat de provincie besloten heeft de wettelijke natuurcompensaties op de meest kansrijke locaties uit te werken. Dit staat dus los van de leefbaarheidsaspecten - door middel van de landschappelijke inpassing van de VDL Nedcar-uitbreiding - en van de nieuwe infrastructuur. Met deelproject 13 wordt geprobeerd om de zuidelijke inpassing van Nieuwstadt en de N297n te vervolmaken. Met deelproject 11 en 16 wordt voorzien in waardevolle uitloopgebieden voor Nieuwstadt.