We beperken ons tot de beantwoording van de vragen. De uitgebreide inleiding bij de vragen vindt u terug bij onze vragen.

Vraag 1: Heeft onze gemeente een bosbeheerplan? Zo ja, dan ontvangen we dit graag digitaal toegevoegd aan de beantwoording van onze vragen op de gemeentelijke website.

Antwoord: Nee, er is geen bosbeheerplan. Onlangs is de nieuwe visie voor het beheer van onze bossen, natuurterreinen en landschapselementen vastgesteld. Hierin is de werkwijze die we vanaf nu hanteren, verwoord. De vastgestelde beheervisie is ter informatie bijgevoegd.

Vraag 2: Als er nog geen bosbeheerplan is: is het college bereid om dit zo spoedig mogelijk op te stellen, samen met de experts in onze gemeente als het Groene Taille Comité, Vogelwerkgroep De Haeselaar en Natuur Historische Vereniging Pepijnsland? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Zie het antwoord op vraag 1. De beheervisie en werkwijze willen we zeker toelichten en met partijen bespreken. Er is bewust ervoor gekozen om geen gedetailleerd beheerplan uit te werken. Aan de hand van de beleidsuitgangspunten worden de benodigde maatregelen en de uitvoering door de beheerder (Bosgroep Zuid Nederland) georganiseerd. Uiteraard komen de aspecten van een beheerplan allemaal wel aan bod in de beheervisie.

Vraag 3: Wat is volgens het college het doel van bosbeheer? Gezond en biodivers bos, of veiligheid van bezoekers waarborgen, of financiële opbrengst van productiehout? Wat GroenLinks betreft mag het laatste doel geen rol van betekenis spelen.

Antwoord: Hiervoor wordt verwezen naar de bijgevoegde beheervisie. Hoofdzakelijk willen we met het beheer bereiken dat onze bossen, natuurterreinen en landschapselementen toekomstbestendig en klimaat-robuust worden gemaakt, dat de biodiversiteit toeneemt en dat de veiligheid van de recreatieve routes wordt geborgd. Houtoogst wordt ingezet om die doelstellingen mogelijk te maken en is zeker geen doel op zich. Er wordt alleen gekapt als dat voor het behalen van doelstellingen noodzakelijk is. Als dat aan de orde is, dan worden die bomen natuurlijk wel verkocht. Vooral het realiseren van de bosverjonging door aanplant en natuurlijke verjonging vormt de komende tien jaar een behoorlijke kostenpost. Als dekking staat hier tegenover de subsidie natuur en landschapsbeheer (SNL) die wij jaarlijks ontvangen, houtverkoop en aanvullende financiering die we via de kadernota 2022 aan de raad zullen vragen voor inzet in de periode 2023-2032.

Vraag 4: Hoe is controle/toezicht op werkzaamheden in gemeentelijke bossen geregeld?

Antwoord: De rol van beheerder wordt in 2022 ingevuld door de Bosgroep Zuid Nederland. De Bosgroep zal werkzaamheden organiseren en laten uitvoeren en ziet toe op de correcte uitvoering van de maatregelen. Uiteraard bepaalt de gemeente als eigenaar zelf wat er precies gebeurt. Aan de Bosgroep hebben wij een onafhankelijke en deskundige beheerder met veel ervaring.

Vraag 5: Is het college het met ons eens dat de methode ‘lichting’ de voorkeur geniet bij het beheer van bossen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: In de beheervisie is verder geborgd dat we het aandeel oude bomen in het bos, in verband met hun ecologische waarde en beeldkwaliteit, zo hoog mogelijk willen houden. Door de gemeente worden oude bomen dus niet als productiedoelstelling geoogst en verkocht. Om andere redenen kan het wel zo zijn dat er soms enkele oude bomen gekapt moeten worden, bijvoorbeeld om bosverjonging kans van slagen te geven. De exacte methode van aanpak bespreken wij graag met betrokkenen tijdens het te organiseren overleg. We kunnen natuurlijk ook niet voorkomen dat andere bos/terreineigenaren wel productiedoelstellingen nastreven en/of oude bomen rooien ten behoeve van houtverkoop.

Vraag 6: Heeft het college een jaarlijks begrote doelstelling t.a.v. een geldelijke opbrengst uit de gemeentelijke bossen? Zo ja, hoe hoog is dit bedrag? Nogmaals: wat GroenLinks betreft mag een financiële opbrengst geen rol van betekenis spelen bij bosbeheer.

Antwoord: Door overdadige aanwezigheid van onder andere bramen en adelaarsvaren ontbreekt in veel bosarealen een verjongingslaag. De verjongingslaag moet de volgende bosgeneratie vormen. Daarom wordt ingezet op actieve bosverjonging (25 ha middels aanplant, 25 ha middels natuurlijke verjonging). In de exploitatie wordt rekening gehouden met opbrengsten uit houtverkoop, € 8.900 per jaar. Het betreft een zeer verantwoorde inschatting van opbrengsten, omdat er wordt ingezet op oogst van maximaal 50% van de bijgroei. In de komende periode van tien jaar zullen er slechts 2 oogstronden plaatsvinden, puur ter realisering van de gestelde verjongingsdoelstellingen. De exacte aanpak en werkwijze wordt met de Bosgroep als beheerder besproken, de beheerder werkt dus in opdracht van de gemeente. De Bosgroep heeft veel ervaring met deze rolinvulling en met bos- en natuurbeheer in algemene zin.

Vraag 7: Heeft het college bepaalde afspraken met bijvoorbeeld de biomassacentrale in Sittard om per jaar een x-aantal tonnen hout/snoeisel/maaisel aan te leveren?

Vraag 7a: Zo ja, is het college bereid deze afspraak bij de griffie ter inzage te leggen?

Vraag 7b: Als het college afspraken heeft met bijvoorbeeld de biomassacentrale, is het college het met GroenLinks dan eens dat verbranden van hout/snoeisel/maaisel voorkomen moet worden en dat dit pas een uiterste laatste stap is om van deze ‘afvalstroom’ af te komen. GroenLinks vindt dat hout/snoeisel/maaisel nog heel veel nuttige toepassingen kan hebben. Zo kan maaisel als bodemverbeteraar dienst doen, mits het schoon is uiteraard.

Antwoord: De gemeente heeft de mogelijkheid om aan de biomassacentrale in Sittard te leveren.

Vraag 8: Het valt ons op dat bomen langs wegen steeds hoger worden opgesnoeid; zowat elk jaar lijkt er ‘geoogst’ te worden van deze bomen. We vinden dit onnatuurlijk uitzien en bomen worden op den duur bovenin topzwaar met veiligheidsrisico’s van dien bij onvoldoende worteling en harde wind.

Antwoord: Bomen worden hoger gesnoeid om een takvrije zone te creeren (wettelijk bepaald). Deze takvrije zone is nodig, zodat de vrije doorgang voor het verkeer niet belemmerd wordt. Deze snoeimaatregelen leiden niet tot veiligheidsrisico’s.

Vraag 8a: Wie voert het snoeien van bomen langs gemeentelijke wegen uit?

Antwoord: Pius Floris Boomverzorging uit Bunde.

Vraag 8b: Heeft het college met dit bedrijf een afspraak dat bijvoorbeeld de kosten deels betaald worden met snoeiafval? Zo ja, is het college bereid deze afspraak bij de griffie ter inzage te leggen?

Antwoord: Nee, de kosten worden niet deels betaald met vrijkomend snoeiafval.

Vraag 8c: Is er met dit bedrijf een richtlijn of norm afgesproken hoe we onze bomen langs de wegen en fietspaden erbij willen hebben staan? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Ja, bomen worden conform de richtlijnen van het CROW (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek) gesnoeid. Boven wegen dienen bomen gesnoeid te worden tot een takvrije zone groter of gelijk aan 4,50 m. en boven fietspaden 2,50 m.

Vraag 8d: Voert de gemeente controles uit, meteen na het snoeien aan onze bomen langs wegen en fietspaden? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Ja, tijdens en na het snoeien worden controles uitgevoerd.