Zeer verbaasd moeten we constateren dat bij het college van Echt-Susteren kapvergunningen zijn aangevraagd voor enkele bomen aan Aan de Linde te Nieuwstadt. We zijn verbaasd omdat de bomenkap nodig zou zijn voor nieuwe infrastructuur door uitbreiding van VDL Nedcar terwijl zich nog geen nieuwe opdrachtgever heeft aangediend, in zoverre ons bekend ten tijde van het versturen van deze brief.

We hadden graag op een zo kortst mogelijke termijn antwoord op de volgende vragen:

Vraag 1: Is het college bekend met deze aanvragen van de Provincie Limburg?

  • Aanvraag vergunning voor het kappen van bomen t.b.v. infra gebiedsontwikkeling VDL Nedcar aan Aan de Linde (noordzijde), kadastraal sectie F perceelnummer 1011 te Nieuwstadt;
  • Aanvraag vergunning voor het kappen van bomen t.b.v. infra gebiedsontwikkeling VDL Nedcar aan Aan de Linde (zuidzijde), kadastraal sectie E perceelnummer 422 te Nieuwstadt.

Antwoord: Ja, het college is door zowel Servicecentrum MER als de provincie Limburg geïnformeerd over de vraag.

 

Vraag 2: Er wordt voor in totaal 7 bomen een kapvergunning aangevraagd. Hoeveel bomen komen hiervoor terug en op welke locatie(s)? Wie houdt hier toezicht op?

Antwoord: De herplant maakt deel uit van de totale herplantopgave voor de gebiedsontwikkeling en wordt in overleg met de gemeente Echt-Susteren nader uitgewerkt in het ontwerp.

 

Vraag 3: Is het college op de hoogte van een benodigd ‘go-besluit’, te nemen door Provinciale Staten, om onomkeerbare handelingen te mogen verrichten t.a.v. infrastructuur t.b.v. VDL Nedcar? Het benodigde besluit en de voorwaarden worden zeer duidelijk verwoord in het addendum bij de Anterieure Overeenkomst Gebiedsontwikkeling Uitbreiding VDL Nedcar.

Antwoord: Ja, het college is hiervan op de hoogte.

 

Vraag 4: De in het addendum opgenomen “go no-go” bepalingen zijn cumulatief ofwel: aan elke bepaling moet voldaan zijn vanaf de eerste tot en met de laatste. De eerste bepaling betreft: het faciliteren van een of meerdere nieuwe opdrachtgevers. Heeft Nedcar op dit moment aan deze bepaling voldaan?

Antwoord: Dit is het college op dit moment niet bekend.

 

Vraag 5: Wacht het college met het verlenen van beide kapvergunningen totdat Provinciale Staten een go-besluit heeft genomen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: De provincie heeft in de voorbereidingsfase een kapvergunning aangevraagd om bij een go-besluit direct te kunnen starten met de uitvoering. De vergunning zal verleend worden onder de volgende voorwaarden:

  1. Er mogen geen bomen gekapt worden voordat er besluitvorming heeft plaatsgevonden over de realisatiefase van het aanpassen van de infrastructuur.
  2. Er mogen geen bomen gekapt worden voordat de grond in eigendom is verworven, dan wel de eigenaar schriftelijke toestemming heeft gegeven om de bomen te kappen.
  3. De aannemer van de realisatiefase onderzoekt voor de start van de realisatie of bomen alsnog gespaard kunnen worden.

 

Vraag 6: Moet de aanvrager – na verlening van beide kapvergunningen – wachten met het uitvoeren van de bomenkap totdat Provinciale Staten een go-besluit heeft genomen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe wordt dit ‘wachten’ afgedwongen en wie houdt hier toezicht op?

Antwoord: Zie het antwoord op vraag 5.

 

Vraag 7: Is het college op de hoogte wanneer Provinciale Staten het besluit neemt voor een go of een no-go t.a.v. de miljoeneninvestering (schatting €70-100 miljoen) voor de wijzigingen aan de infrastructuur rondom VDL Nedcar? Zo ja, wat is de datum?

Antwoord: Er is het college nog geen datum bekend wanneer de provincie een go-besluit neemt.