In het jaar 2022 trok GroenLinks aan de bel over het kaartje dat de gemeente stuurt na een melding van een signaalpartner, zie schriftelijke vragen en raadsvergadering november. Een signaalpartner kan de energieleverancier zijn, de ziektekostenverzekeraar, een woningcorporatie en sinds kort de BsGW. Vroegsignalering blijft voor ons een belangrijk thema om te volgen: er is een heel meldingssysteem ingericht waardoor signaalpartners een melding kunnen invoeren en dan vinden we het belangrijk dat het liefst met alle huishoudens op zijn minst een (telefonisch) gesprekje wordt aangegaan, om hulp te bieden indien nodig.

Uit de raadsinformatiebrief van het college blijkt dat er over heel 2022 maar liefst 777 meldingen binnenkwamen over betalingsachterstanden; gemiddeld 2 per dag! In 53 gevallen was er sprake van een zgn. match: bij meer dan 1 signaalpartner bleek een betalingsachterstand te zijn. Van alle meldingen heeft het college bij slechts 125 huishoudens kunnen achterhalen of er actie is ondernomen waarbij in 25 gevallen de inwoner aangaf geen hulp nodig te hebben. Bij een groot aantal huishoudens hebben we dus geen inzicht of de financiële problemen wel of niet zijn opgelost of inmiddels kleiner of groter zijn geworden.

De raadsinformatiebrief telt 12 pagina's en niet alle pagina's gaan over vroegsignalering. Gelukkig gebeurt er nog veel meer! We verwijzen u door naar de bijlage als u alle ins & outs wilt lezen.