Vraag 1 t/m 4 stelden we naar aanleiding van uw antwoorden op onze vorige vragen inzake energiearmoede:

Vraag 1: In uw beantwoording bij vraag 3c is er sprake van een ‘bod’ van woningcorporaties dat in november/december 2021 definitief zou worden. Graag ontvangen we de prestatieafspraken 2022 -  om sociale huurwoningen energiezuinig en comfortabel te maken - als bijlage bij de beantwoording van deze vragen. Graag uw motivatie indien dit niet mogelijk is.

Antwoord: De prestatieafspraken zijn te raadplegen op onze website: https://www.echtsusteren.nl/prestatieafspraken-2022

Vraag 2: Op onze vraag 4 waarin we vragen naar de inzet van energieadviseurs van de lokale energiecoöperatie, reageert het college dat dit zeker een optie is. Blijft het slechts bij een optie of bent u inmiddels daadwerkelijk bezig met het inzetten van energieadviseurs bij minimahuishoudens? Zo nee, waarom niet? Zie ook vraag 9.

Antwoord: Zie ook het antwoord op vraag 4. We benaderen medio april 2022 de lokale energiecoöperatie of ze een rol wil en kan vervullen in het kader van de uitvoering van de SPUK-uitkering energiearmoede.

Vraag 3: In de beantwoording op vraag 5 gaf u aan dat het niet mogelijk is om gebruik te maken van de bijzondere bijstand. Volgens het artikel in Binnenlands Bestuur doet de gemeente Dordrecht dit echter wel. Is het college bereid om in overleg te treden met het college van de gemeente Dordrecht (wethouder Peter Heijkoop) zodat we leren van deze gemeente inzake het verzachten van energiearmoede? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: De gemeente Dordrecht geeft aan mensen geholpen te hebben via bijzondere bijstand. Ook binnen onze gemeente kan er te alien tijde een aanvraag worden gedaan voor bijzondere bijstand. Hier wordt vervolgens beoordeeld en maatwerk geleverd. Alleen, dit is niet de generieke oplossing voor energiearmoede. Daarvoor stelt het Rijk de SPUK-uitkering {vraag 8) beschikbaar; zodat we aan de slag kunnen gaan om energiearmoede aan te pakken. En daarnaast komt de eenmalige energietoeslag (vraag 5) beschikbaar.

Vraag 4: Op onze vraag 6 waarin we vroegen naar lokale steun antwoordde het college: ambtelijk worden de mogelijkheden onderzocht. Zoals gezegd zijn we nu vijf maanden verder. Wat heeft het ambtelijke onderzoek naar mogelijkheden om lokaal steun te bieden opgeleverd, dus bovenop de regelingen van het Rijk?

Antwoord: Er is wekelijks afstemming tussen de afdelingen Sociaal Domein en Duurzaamheid, om hier gezamenlijk in op te trekken en een goed plan op te stellen om een efficiënte bestemming en werkwijze te formuleren voor de SPUK-uitkering. Momenteel wordt hier hard aan gewerkt. We betrekken hierbij betrokken partners zoals de energie- en woningcorporaties.

Vrijdag 25 februari jl. stemde de ministerraad in met het wetsvoorstel van minister Carola Schouten (Armoedebeleid) waarin de energietoeslag wordt geregeld: een toeslag van 200 euro als tegemoetkoming voor de stijgende energieprijzen. Het voorstel wordt nu voor advies naar de Raad van State gestuurd. Daarna moet het nog naar de Tweede en Eerste Kamer. Met andere woorden: het kan nog maanden duren waardoor vermoedelijk pas in de mei-circulaire e.e.a. duidelijk zal worden voor gemeenten. GroenLinks Echt-Susteren vindt dit erg laat en verneemt graag van het college wat er nú al mogelijk is.

Vraag 5: Volgens het artikel in Binnenlands Bestuur zijn Dalfsen, Dordrecht en Steenwijkerland voorbeelden van gemeenten die niet wachten op de spelregels van de aanstaande regeling maar hun inwoners met een bijstandsuitkering nu al financieel steunen. Bent u als college bereidt om nú al voor de minimahuishoudens de toeslag van €200 uit te keren, dus dat Echt-Susteren het bedrag enkele maanden voorschiet net als de genoemde gemeenten? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Er zou ons veel aan gelegen zijn om de mei-circulaire af te wachten en daarmee de hoogte van het beschikbare bedrag inzichtelijk te krijgen, alvorens we tot uitkeren overgaan. Dit omdat we aan het afwegen zijn om eventueel het bedrag van €200 te verhogen, mits het beschikbaar gestelde budget dit toelaat. We denken dat een eenmalige energietoeslag van €200 euro onvoldoende is om iets te doen aan de ontstane problematiek. Inmiddels is de richtlijn vanuit het Rijk €800,- voor huishoudens tot maximaal 120% van de bijstandsnorm. Hoewel er nog onduidelijkheid is over de hoogte van het budget dat de gemeente Echt-Susteren ter beschikking zal krijgen, gaan we binnenkort deze energietoeslag uitkeren. Er ligt een voorstel bij het college ter bespreking voor de vergadering van 12 april. Minister Schouten heeft een toezegging gedaan dat wanneer er onvoldoende geld beschikbaar is, gemeenten extra budget kunnen aanvragen.

Vraag 6: Is het college bereidt om nú al alle noodzakelijke voorbereidingen te treffen voor het uitkeren van de generieke regeling? Zo nee, waarom niet? Graag zien we dat u de organisatie nu al voorbereidt zodat u meteen aan de slag kunt als de regeling officieel van start gaat. We weten dat u twee jaar geleden zeer snel handelde bij het uitkeren van de eerste TOZO-regeling en wellicht kunt u hetzelfde draaiboek hanteren.

Antwoord: We zijn inderdaad druk bezig met het voorbereiden van de regeling uitkeren energietoeslag. De verwachting is dat we in samenwerking met SC-MER Sociaal Domein uiteindelijk snel tot uitkeren kunnen overgaan voor de minima-huishoudens die bij ons bekend zijn. Daarbij kunnen ook minima-huishoudens zich per aanvraag gaan melden.

Vraag 7: Is het college bereid een meldpunt in te richten voor huishoudens die in acute geldnood komen door hun sterk gestegen energierekening? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: We hopen dat inwoners met geldproblemen zich altijd melden bij de gemeente. Hier is geen specifiek energiearmoede-meldpunt voor ingericht, maar de mogelijkheden bij geldproblemen worden regelmatig gecommuniceerd via de gemeentelijke kanalen en zijn bekend bij het maatschappelijk middenveld. Ook staat de info op de websites en de Sociaal Wijkteams kunnen op dit gebied informeren.

Naast de aanstaande generieke regeling heeft het Rijk reeds €150 miljoen beschikbaar gesteld voor gemeenten om energiearmoede aan te pakken: volgens onze informatie ontving Echt-Susteren in januari 2022 een bedrag van €306.236. De middelen zijn als specifieke uitkering (SPUK) uitgekeerd. De gemeente moet de uitkering gericht inzetten om de huishoudens die te maken hebben met energiearmoede op korte termijn te ondersteunen bij het nemen van maatregelen om de energierekening te verlagen.

Vraag 8: Klopt het bedrag van €306.236 dat Echt-Susteren heeft ontvangen uit deze pot van 150 miljoen euro? Zo nee, wat is het juiste bedrag?

Antwoord: Het exacts bedrag dat we hebben ontvangen, is €298.264,00.

Vraag 9: Heeft het college dit bedrag reeds ingezet?  Zo nee, waarom niet? We nemen aan dat het geld reeds voor bijvoorbeeld energie-adviezen, -maatregelen, -vouchers of -boxen is gebruikt. Graag een overzicht waarin we lezen aan wat en/of aan welke organisatie(s) dit geld is besteed. Indien het geld nog steeds niet is besteed, willen we weten hoe lang het dan nog duurt voordat dit geld voor energiebesparende maatregelen wordt ingezet.

Antwoord: Zie ook het antwoord op vraag 4. De overleggen lopen om tot een goed plan te komen, zodat het geld zo snel mogelijk op de juiste plek terechtkomt.

Het college plaatste ook meteen een artikel op haar website met alle info die nodig is om de energietoeslag te ontvangen.