VDL zegt als cofinanciering van de meerkosten een extra bijdrage toe van €5 miljoen. Ook het Ministerie van EZK en IM zeggen respectievelijk €2,5 miljoen en €5 miljoen extra toe. Dit betekent een restant tekort op het projectbudget van €19,5 miljoen die de provincie voorschiet. Plus de €42 miljoen betekent dit een provinciale investering van €61,5 miljoen.
Op 27 november maakt een bestuurslid van De Groene Sporenwolf gebruik van de inspreekmogelijkheid op het Gouvernement tijdens de Commissie FEB (Financiën, Economie en Bestuur) die het Statenvoorstel van 18 december voorbereid. De inspreker spiegelt de mogelijkheid voor dat de uitbreiding van VDL Nedcar wel eens een hypermoderne productielijn kan worden met veel robots en weinig werknemers. Als voorbeeld wordt een Chinese fabriek genoemd die 150.000 auto's per jaar kan produceren met 800 werknemers: 320 overhead en slechts 480 productiemedewerkers. Dit doet bij menig Statenlid de ogen openen: zij eisen een tussentijdse vergadering waarin garanties (t.a.v. het aantal te voorziene banen) worden besproken die men nog in de anterieure overeenkomst wil hebben.
Op 4 december ontvangt de gemeenteraad van Echt-Susteren de brief van Gedeputeerde Staten over de uiteindelijke compensatie rondom Nieuwstadt: