Het kan niemand zijn ontgaan: VDL heeft contact gezocht met Stichting De Groene Sporenwolf (DGS) om tot een minnelijke oplossing te komen om zo de behandeling van de beroepsprocedure bij de Raad van State te voorkomen. Alle raadsleden ontvingen op 12 januari een brief van DGS met als onderwerp Green Deal VDL Nedcar.
Nu er helaas geen compromis is bereikt vóór de zitting bij de Raad van State op 13 januari, noopt de brief van DGS ons tot het stellen van enkele schriftelijke vragen. Met deze vragen sporen we het college aan om een uiterste inspanning te leveren om een compromis dichterbij te brengen. Want de periode die de Raad van State nodig heeft om tot een uitspraak te komen (uiterlijk 23 februari), moet volgens ons worden benut om tot bevredigende compensatie voor Nieuwstadt te komen. DGS zou het beroep dan kunnen intrekken voordat er een uitspraak ligt.
GroenLinks is namelijk van mening dat een uitspraak zal uitmonden tot een winnaar en een verliezer. Maar in beide gevallen blijft Nieuwstadt met lege handen achter. Een win-win-win (lees: goed voor Nieuwstadt én natuur én werkgelegenheid) waar DGS - maar ook de fractie GroenLinks Echt-Susteren - naar streeft, zal enkel winnaars opleveren. We hebben het vaker gezegd: dit kun je maar één keer goed doen! Ons inziens is er op dit moment onvoldoende balans tussen de leefbaarheid en de expansie van Nedcar.
GroenLinks Echt-Susteren maakte zich overigens al eerder druk over de uitbreidingsplannen van VDL Nedcar en de gevolgen voor Nieuwstadt en omgeving:
- juli 2019: we klimmen in de pen om een zienswijze te schrijven n.a.v. de concept-Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) Uitbreiding VDL Nedcar (voetnoot 1). Ook komen we er in de Algemene Beschouwingen op terug.
- juli 2020: heren van de Provincie en van VDL Nedcar komen naar de raadszaal om de gemeenteraad te horen. GroenLinks Echt-Susteren reageert woedend op de schamele financiële tegemoetkoming en minimale natuurcompensatie voor Nieuwstadt. (voetnoot 2)
- augustus 2020: we schrijven een zienswijze op het ontwerp-Provinciaal InpassingsPlan (PIP) Uitbreiding VDL Nedcar. (voetnoot 3)
- november 2020: we vragen tijdens de Algemene Beschouwingen naar de groenstrook langs de N297, Nr. 13 op de projectenkaart LPS: die willen we fors breder. (voetnoot 4)
- april 2021: tijdens de raadsvergadering vragen we nadrukkelijk om een geluidsscherm langs de N297 om geluidsoverlast van toenemend verkeer te verminderen. (voetnoot 5)
- april 2021: we stellen schriftelijke vragen over de natuurcompensatie die ten noorden van Nieuwstadt is gepland terwijl de overlast van Nedcar en de N297 respectievelijk ten westen en zuiden van Nieuwstadt plaatsvindt. Dus dáár moet de natuurcompensatie landen! (voetnoot 6)
Deze opsomming - inclusief verwijzingen naar onze website - spreekt boekdelen: Nieuwstadt en omgeving gaat ons aan het hart!
We stellen de volgende vragen:
GROENE BUFFER LANGS N297
Vraag 1: Is het college bereid om een fors bredere groene buffer langs de N297 aan te leggen, Nr. 13 op de projectenkaart LPS? Zo nee, waarom niet?
GELUIDSSCHERM LANGS N297
Vraag 2a: Is het college bereid om de provincie met klem te vragen naar een transparant geluidsscherm langs het hoger gelegen deel van de N297, eventueel doorgetrokken tot aan de Nusterweg? Zo nee, waarom niet? Nieuwstadt zou volgens een belofte - gedaan tijdens Operatie Bottleneck - geen geluidsoverlast ondervinden van de N297 maar dit is helaas wel het geval.
Vraag 2b: Volgens de brief van DGS heeft de provincie reeds een transparant geluidsscherm aan Nedcar toegezegd om tot een compromis met DGS te komen. Kan het college dit bevestigen?
VOETGANGERSBRUG OVER N297
Vraag 3a: We lezen dat VDL reeds een voetgangersbrug over de N297 heeft toegezegd aan DGS als onderdeel van een compromis, mocht die alsnog worden gesloten. Kan het college de toezegging van VDL bevestigen? Deze brug verbindt de doodlopende Limbrichterweg met het Limbrichterbos zoals dat vroeger was, tot aan de aanleg van de N297. Het zal een aantrekkelijke wandelroute voor de inwoners van Nieuwstadt herstellen.
Vraag 3b: Indien er geen compromis wordt bereikt tussen de provincie en DGS pleit GroenLinks ervoor dat het college - samen met het college van Sittard-Geleen - bij VDL en de provincie aanklopt voor de realisatie van een voetgangersbrug op kosten van VDL en de provincie. Kan het college toezeggen een uiterste inspanning te verrichten voor een voetgangersbrug als er geen compromis komt, door dit met klem te vragen aan VDL en de provincie? Zo nee, waarom niet?
NATUURCOMPENSATIE NIET BIJ SUSTEREN MAAR RONDOM NIEUWSTADT
Vraag 4: Is het college bereid om de provincie met klem te vragen alsnog de natuurcompensatie bij Susteren te heroverwegen, Nr. 5 op de projectenkaart LPS? Zo nee, waarom niet? In eerdere schriftelijke vragen drongen wij al aan om die natuurcompensatie ten westen en zuiden van Nieuwstadt te laten landen. Het blijft uiterst vreemd dat aan de rand van Nieuwstadt mogelijk een GOK-yard wordt aangelegd met zelfs een parkeerdek én aan de zuidkant de N297 voor lawaai zorgt… maar dat natuurcompensatie bij Susteren landt. Dat overheden onderscheid maken tussen natuurcompensatie en leefbaarheidsmaatregelen vinden we ook vreemd: natuurcompensatie laten landen tussen het Nedcar -terrein en Nieuwstadt én tussen de N297 en Nieuwstadt draagt ons inziens óók bij aan de leefbaarheid.
VOETPAD LANGS HAVERTERWG TOT ISENBRUCH
Vraag 5a: Op de projectenkaart LPS staat Nr. 12 als ‘recreatieve routestructuur’: het betreft een voetpad langs de Haverterweg. Wordt het voetpad uitgevoerd over de gehele lengte van de Haverterweg, dus van de Vloedgraaf tot aan de K1 bij Isenbruch? Zodoende ontstaat een veilige recreatieve wandelroute naar de Westzipfel, IJzerenbos en de bossen van de Selfkant (Hohbruch en Im Eiländchen).
Vraag 5b: Onze wens is om dit voetpad langs de Haverterweg tot aan de K1 te laten lopen. Is het college bereid in overleg te treden met de Gemeinde Selfkant om ter hoogte van de Haverterweg en Isenbruch een veilige oversteek voor voetgangers en fietsers te realiseren? Zo nee, waarom niet? Er wordt hard gereden over de K1 terwijl kinderen uit Isenbruch en andere dorpen van de Selfkant naar de basisschool in Nieuwstadt gaan en de K1 dagelijks moeten oversteken.
Vraag 5c: We zijn het met DGS eens dat de huidige bomen langs de Haverterweg moeten blijven staan bij de realisatie van het voetpad. Kan het college dit garanderen?
TOEPASSING WET VOORKEURSRECHT GEMEENTEN
Vraag 6: Is het college bereid de Wet Voorkeursrecht Gemeenten (Wvg) toe te passen op alle agrarische gronden rondom Nieuwstadt? Zo nee, waarom niet? Mocht akkergrond door agrariërs worden verkocht, dan krijgt de gemeente met toepassing van de Wvg als eerste de kans om deze gronden te kopen om zo meer natuur rondom Nieuwstadt te kunnen realiseren.
(1) https://echt-susteren.groenlinks.nl/nieuws/zienswijze-op-concept-nrd-ui…
(2) https://echt-susteren.groenlinks.nl/nieuws/provincie-en-vdl-nedcar-hoor…
(3) https://echt-susteren.groenlinks.nl/nieuws/zienswijze-van-groenlinks-op…
(4) https://echt-susteren.groenlinks.nl/nieuws/algemene-beschouwingen-van-g…
(5) https://echt-susteren.groenlinks.nl/nieuws/raadsvergadering-8-april-2021
(6) https://echt-susteren.groenlinks.nl/nieuws/vragen-art-33-artikelen-nrc-…